Omniarch E-handelslogistik

När vi publicerar det här är det vinter. Minusgrader. Snö. Lagret med doften av truckarnas gummihjul mot betonggolv välkomnar oss. Vi går med bestämda steg, förbi ankomstkontrollen och in i ett arbetsrum. Här trängs datorer, skrivare och urdruckna kaffemuggar. Vi slår oss ner i en sliten tygfåtölj, startar bandspelaren och börjar tala om e-handelslogistik.

Eller nej, så gjorde vi inte. Vi mejlade varandra, utbytte texter och svar på frågor om e-handelslogistik. Resultatet av vårt digitala kunskapsutbyte om relationen mellan e-handel och logistik finner du här på Omniarch INSIKT.

Omniarchs logistikspecialist delar nämligen vardag med hundratusentals svenskar, våra seniora e-handelskonsulter inkluderade, där vi verkar på distans (och i kontorsmiljöer) i en vardag som genomsyras av digitaliserade flöden. 

Men något som inte kan skötas på distans är arbetet ute på ovan nämnda lager, på trucken, med plockvagnen och vid packstationen. Och på vägen där chaufförer gör jobbet med att leverera en till synes oändlig ström av paket, från e-butik till kunden och åter (returer).

E-handelslogistik: Plock

Under pandemiåret 2020 hyllade vi med rätta alla stora hjältar inom vården som gjort heroiska insatser. Men utan att på något sätt jämföra tycker jag även att vi ska ge en liten eloge till plockarna på alla e-handelslager, chaufförerna i alla paketbilar och expediterna på alla utlämningsställen, för deras arbete har underlättat för oss andra att kunna hålla distans, säger Martin Jungerts, Senior Consultant Logistics, hos Omniarch. 

2020 ökade e-handeln dramatiskt och året avslutades med att handelns viktigaste högsäsong sammanföll med nya restriktioner som ytterligare boostade den pågående trenden. 2021 inleddes därför med överfulla orderböcker som behövde hanteras. De allra flesta kunder har såklart nu fått sina paket och returflödena tuggar istället i kör hos e-handlarna. Det som skiljer inledningen av 2021 mot tidigare efter-högsäsonger är att de underliggande volymerna ökat över hela linjen, så utöver att hantera returer måste man även fortsätta kunna leverera ut nya e-handelsordrar i hög takt.

Till de ökade volymerna att hantera kommer de effekter vi fortfarande lever med i form av rekommendationer om att stanna hemma vid symtom, vilket gör att en arbetsledare inte kan veta säkert från en dag till en annan om bemanningen blir fulltalig. Detta var en verklighet våren 2020 och är så även nu, knappt ett år senare. 

Pandemin har inom många branscher inneburit en kraftig försäljningsförskjutning från butik till e-handel. Kunder som tidigare sällan e-handlade är nu en del av CRM-systemen och ska vi tro stora tänkare är det inte en peak vi ser nu.

Det handlar snarare om att kunderna fått upp ögonen för hur smidigt det är att e-handla och nu står flera aktörer inför stora beslut gällande sin e-handelslogistik. Martin Jungerts förklarar:

En del tycks tro att e-handelslogistik inte är så mycket mer komplicerat än butikslogistik – att det väl bara är att ställa om lite och packa samma volymer fast i mindre kartonger. Det skulle jag säga är ett uttryck för kunskapsbrist. Det är en stor utmaning att ställa om från ett “traditionellt” logistikflöde till lönsam e-handelslogistik. I synnerhet om man dessutom ska göra både och.

Ta som exempel den traditionella butikskedjan som servas av ett centrallager och som historiskt kanske haft en ganska liten digital försäljningsandel som skötts lite med vänsterhanden på lagret. E-handel har nu plötsligt seglat upp som lösningen på sviktande kundunderlag och ledningen lyckas framgångsrikt flytta försäljning från butik till sin näthandel. 

Snart finner de den hårda vägen att plocket går långsammare, felen blir fler, kostnaderna ökar, planeringen blir svårare och att logistiken som fungerat i flera år inte alls är anpassad för varken typen av plock eller för de snabbt ankommande topparna i efterfrågan. Kundservice blir nedringda av kunder som inte får sina paket, det är fel varor i paketen, returerna ökar i volym och vad som skulle bli en guldåder in i framtiden blir istället en smärtsam grundstötning.

Omniarch är din partner för affärsutveckling och digital försäljningstillväxt. Vi breddar vårt erbjudande till att också innefatta strategisk och taktisk rådgivning inom logistik samt supply chain management – en central del i arbetet med att bedriva lönsam tillväxt. Välkommen med din förfrågan till letstalk@omniarch.se