• 5 sätt som e-handlare missar målet för startsidans UX

E-butikens startsida bör uppfattas som en trygg hamn att besöka när en kund av vilken anledning som helst inte hittar produkten som eftersöks. För att åstadkomma känslan av trygghet får det inte finnas missar ur ett UX-perspektiv. I den här artikeln pekar vi på fem områden där e-handlare missar målen + några förslag på actions att genomföra i syfte att motverka missarna.

1) De som missar att visa på bredden i sortimentet

Amazon vet du på förhand har ett närmast oändligt sortiment inom populära kategorier. Fast även där visas ingångar till produktkategorier, tillsammans med moduler för erbjudanden och kampanjer. E-butikens startsida behöver inte lista alla produkter. Ge istället kunden en god överblick. En bra tumregel är att lista ingångar till minst 40 procent av e-butikens produktkategorier.

2) De som överanvänder grafik, interna annonser och popups

Grafik eller heltäckande bilder som kombinerar text med bild är kraftfullt. När de interna länkarna levererar vad som utlovades i en banner fyller banners sitt syfte. Är det ett tillfälligt erbjudande som körs och en banner på startsidan används för att uppmärksamma det. Samt om landningssidan bortom länken är relevant; go for it!

3) En bild- eller bannerkarusell på desktop; som blir oanvändbar på mobil

Karuseller med content, bilder och text, minskar i användning enligt Baymard Institute. Enligt deras siffror är det bara knappt en tredjedel av europeiska och amerikanska e-handlare som använder en karusell. 28% under 2019, ner från 52% under 2013. Under den tidsperioden har vi även sett ett skifte mot mobile-first med allt större och kraftfulla mobila enheter. Komihåg: Snyggt på desktop, inte alltid användbart på mobilen.

4) De som inte lyfter fram den interna sökfunktionen

Underskatta inte kundens önskemål om att själva söka efter produkter de gör research om eller det som finns på inköpslistan. Ha förifylld text (som försvinner vid OnClick) kan lyda ”hitta produkter”, ”sök här”, ”finn vad du letar efter” eller ”sök dina favoriter”. Rekommendation: I händelse av att kundens inmatning i sökfunktion resulterar i ”inga träffar”, lägg på en funktion för att på sökresultatsidan visa aktuella erbjudanden, kampanjer, storsäljare, populära eller ett sökresultat som inte listar noll produkter.

5) De som inte satsar på att visa produktbilder med varumärke och kontext

Vi befinner oss 2021 i den största samhällsförändringen sen WW2. E-handeln har månad efter månad sett en tvåsiffrig tillväxt inom en rad befintliga och nya segment. Pandemin har gett oss en oerhört snabb utveckling inom konsumtion och vägar till den senare. Trots detta ser vi fortfarande e-butiker som inte drar full nytta av enkla saker som att visa mer än generiska produktbilder som representation för kategorier. Det finns dessutom e-butiker som har en del att jobba på kring social proof (kundrecensioner), user generated content (UGC) mm. Om ni inte är tydliga med varför kunden ska välja er framför en konkurrent, är det öppet mål för den senare i sina satsningar.

En uttömmande lista med UX- och CRO-fallgropar med förslag på lösningar för hur ni ska ta er upp igen erbjuder vi som en Digital Assessment. För dig som redan idag vill ha än fler insikter och mer kunskap, besök Omniarch Learning & Knowledge och Omniarch INSIKT. Vill du hellre lyssna? Ledande e-handelsexperter från Omniarch och partners kan du lyssna till via sektionen Podd & Webbinar.