E-handel: Konsumenttrender 2020 - Episerver / Omniarch

Webbinarium: Konsumenttrender 2020 med Episerver Nordic och Omniarch

Webbinarium: Konsumenttrender 2020 med Episerver Nordic och Omniarch

Omniarchs VD Pelle Petterson gästade i början av november ett webbinar sprängfyllt med intressanta insikter och data om hur vi människor, inte bara i Sverige utan även globalt, e-handlat under 2019 – med aktuella observationer från 2020, ett för e-handeln förändringens år. Mårten Bokedal, Senior Manager på Episerver Nordic ledde samtalet och längre ner på den här sidan kan du se det dryga timmen långa webbnariet via YouTube.

Till grund för samtalet om konsumenttrender ligger Episervers rapporter Episerver Reimagining Commerce Report och Episerver Holiday Report samt Pelle Pettersons aktiva interaktion med den under 2020 hårt stampande e-handelsbranschen. Nedan finner du några punkter om allt som den innehållsrika och insiktsfulla sändningen innehåller.

Ta tillvara på all ny data om kunder:

Vi som arbetar mitt upp i en bransch med stark digital tillväxt ser dagligen e-handelsaktörer söka balans mellan service och kostnader. Vi ser även en stark kundtillströmning. För det senare är vårt råd att nu finna vägar för att fånga upp kunddata.

Rådet från Pelle är:
– Ta tillvara på det ökade kundtrycket, ha CRM- och lojalitetsprogrammen på plats och skruva upp. Det har man allt att vinna på i det långa loppet. Vi ser att det läggs åt sidan när trycket ökat och det är en balansgång mellan hur mycket extra personal som ska tas in för plock/pack/skeppning kontra hur mycket interna resurser som ska styras om till att säkra upp kunddatan som strömmar till.

80% e-handlar på soffan:

Mot bakgrund av vad Episervers data visar kring var en stor majoritet befinner sig när de e-handlar, trycker vi på vikten av att jobba hårt med relevansen. Episervers rapport visar nämligen att fler än 80% av kunderna befinner sig på soffan när de e-handlar. Ponera att de är på soffan och kollar på TV samtidigt. Då måste din annons eller ditt erbjudande inte bara konkurrera med resten av t.ex. Facebook-flödet, du har ytterligare en påverkanskälla att överlista.

Konverteringsgrad uppdelat på källa:

När vi som arbetar med e-handel talar med varandra är det inte så glasklart varför en människa väljer att klicka sig in till en e-butik. Det är för grovt förenklat att peka på ett kausalt samband mellan en annons innehåll, det påföljande klicket och köpet. Touch points och attributionsmodeller är t.ex. ytterligare två faktorer som krävs att man har koll på för att kunna göra tolka data om besökare och konverteringar på ett bra sätt.

Conversion Rate by Traffic Source

En filtrering du kan göra i Google Analytics är Conversion Rate uppdelat på trafikkälla. Skillnaderna i den vyn kan förklaras utifrån respektive kanals syfte. En kanal verkar top-of-funnel (kännedom, inspiration) och en annan kanal verkar närmare konverteringen. Det senare berörde vi för Google Ads i Omniarchs PDF med 6 tips om marknadsföring för digital tillväxt

Clicka på spelaren nedan och Collecta kunskap om:

  • Voice commerce, trend eller fluga?
  • Live-shopping, fungerar bra i Asien men inte så bra i Sverige, varför?
  • Konverteringsgrad Q2 2020 jämfört med Q2 2019.
  • Att mobil CR ökar men att desktop fortsatt har tätpositionen.
  • Hur e-handeln kan bli bättre på att skapa produktsidor som talar till kunden.
  • Att korta laddningstider är oerhört viktigt för motverka att kund avstår köp.
  • Hur mobile UX tillsammans med personalisering ökar relevansen för kund.
  • Varför elasticitet i pris är bättre än breda kampanjer med fixerad rabattsats.
Björn

Björn Sennbrink

Head of Content