4 av 6 tips vi ger dig:
1) Fyll på med optimerade landningssidor
“Det är inga konstigheter egentligen: Sökmotoroptimerade titlar och beskrivningar, många högupplösta bilder som illustrerar produkten och bilder som visar på användningsområden.”
Idén med landningssidor är att dina produktsidor (PDPs) ska vara mycket mer än en spegling av ett PIM. Alla basfakta ska såklart finnas och kompletteras med content som främjar konvertering. Vi har en relaterad PDF på ämnet must-have CRO-features för PDPs, för dig som vill göra en ordentlig satsning på att ge kunden allt hon söker.
2) Friska tankar om hur du styr upp nyhetsbrev
“Om du vågar, prova att sända erbjudanden via e-post varje dag. Vi ser många traditionella retailers som skickar kanske en gång i månaden. Vad skulle hända om du började skicka en gång per dag eller flera gånger per dag?”
E-postmarknadsföring rätt utfört är ett kraftfullt verktyg för att leda kunden till konvertering. Dels första gången och även inför påföljande köp. Vårt tips här handlar bl a om frekvens och vikten av att segmentera målgrupperna i det verktyg ni använder. Tipset är sprunget ur en B2C-kontext och kan även appliceras på B2B eller D2C.
3) SMS-erbjudanden du inte vågar ha publika
“Erbjudanden så bra att du skulle gå bankrutt om alla fick del av det.”
Tillfälliga eller mycket korta tidsfönster för erbjudanden som sänds via SMS är ett sätt att få ut ett överlager eller så kallade tillfälliga partier. Säkra att system för transaktionen kan hantera en massiv trafikökning på kort tid alternativt dela upp sändlistan och pusha erbjudandet i batcher.
4) På djupet i Google Ads
“Där du i top-of-the-funnel jobbar med bredare frågeställningar i annonsernas copy, vrider du copyn i lower-funnel till mer specifika erbjudanden.”
När du har dunderkoll på dina segment och var under köpresan som dina kunder befinner sig, behöver du vrida din annonscopy. Jobba med fördel i hela tratten om du har budgeten.
Få alla 6 tips om digital tillväxt inom marknadsföring som PDF:
Relaterad PDF: Fyra konkreta idéer för att växa din affär
Clicka & Collecta mer kunskap om hur du växer din digitala affär →