Homepage-arkiv | Omniarch

Archive

Omniarch Case: Hemköp

Hemköp

Case: Hemköp

Fokusområden: Processer och arbetsmetodik, kpi och målsättningar, digital marketing, omnikanal samt tillväxtstrategier.

I vår roll som: Vi hjälper Hemköp i deras digitala tillväxtresa, inom strategiska och operativa delar samt med marknadsföring.

Vårt uppdrag

Vi har en operativ och strategisk roll varit drivande i Hemköps digitala utveckling och tillväxt. Vårt arbete innefattade från start en analys av Hemköps digitala positions nuläge inkluderat deras plattform, digital marknadsföring och logistik samt varuplanering. Utifrån den digitala analysen har vi agerat på kärnområden, så kallade flaskhalsar för att maximera både en kort och långsiktig effekt.

Framgångs
faktorer

Digital tillväxtresa

En stor outnyttjad digital potential förvandlas till en stark digital tillväxtresa genom satta processer, arbetsmetodiker och tvärfunktionella samarbeten mellan avdelningar (omnichannel-fokus).

Struktur

Optimerad arbetsmetodik för e-comteam samt mot organisation.

Försäljning

Skapa grunden för en bra försäljning i analys och optimering av kundresan (konvertering) och besökare (marknadsföringsmix). Upprättande av ett framgångsrikt performance marketing-program.

Omniarch Case: Hemköp

Hemköp har under 2020 sett en markant ökning av intresset att handla mat online, samtidigt som våra butiksmedarbetare gör ett fantastiskt jobb i att möta kundernas önskemål i butik. Vi tror på kombinationen med butik och e-handel och tar nu hjälp av Omniarch och deras gedigna erfarenhet av att driva tillväxt i e-handeln ur ett omniperspektiv.

– Ted Bergström, marknadschef,
Hemköp

Träffa
oss!

    Omniarch Case: Happy Homes

    Happy Homes

    Case: Happy Homes

    Happy Homes är en kedja butiker runt om i Sverige, med ett sortiment som kretsar kring färg och tapet samt golv. Happy Homes valde Omniarch för att förstärka sin e-handel.

    Fokusområden: E-handelsplattform, projektledare, logistik och digital marketing.

    I vår roll som: Förstudie-leverantör följt av e-commerce manager med fokus inom bygge av ny e-handelsplattform.

    Vårt uppdrag

    Vi har i både en operativ och strategisk roll varit drivande i Happy Homes digitala utveckling och tillväxt. Vårt arbete innefattade från start en förstudie kring Happy Homes nuvarande position digitalt, inkluderat deras plattform, digital marknadsföring och logistik / varuplanering.

    Framgångs
    faktorer

    Digital tillväxtresa

    En stor outnyttjad digital potential förvandlas till en stark digital tillväxtresa genom en teknisk grund i en skalbar plattform.

    Processer och digital first-mindset

    Implementera processer och ett digitalt mind-set i organisationen i en branch där den digitala mognaden växer snabbt.

    Försäljning

    Skapa grunden för en bra försäljning i analys och optimera av kundresen (konvertering) och besökare (marknadsföringsmix).

    Omniarch Case: Happy Homes

    Efterfrågan på utökad e-handel, med ett större utbud tillgängligt för e-beställningar gentemot såväl konsumenter som hantverkare, gör att vi ser goda möjligheter till digital tillväxt. Omniarchs expertis och starka team tillför vad vi behöver för att stärka hemkänslan och bli mer tillgängliga för alla våra e-handlande målgrupper.

    – Magnus Ohlsson, VD,
    Happy Homes

    Träffa
    oss!

      Life

      Vårt uppdrag

      Life-koncernen har över 140 butiker och webbutiker i respektive land dvs Norge, Danmark och Sverige. Ambitionen är att öka sin digitala försäljning kraftigt inom de närmaste 3 åren.

      • Vara kommersiellt ansvarig för Online Sales SE
      • Teamansvarig för det svenska Online Teamet
      • Följa upp försäljning och löpande konverteringsoptimering
      • Löpande arbeta med trafikdrivande åtgärder för SEO/SEM
      • Analysera trafik och data och ta actions för att förbättra kundupplevelsen
      • Löpande arbeta med kundbeteende/upplevelse UX
      • Driva löpande förbättringsarbete inom ansvarsområdet

      Nyckelresultat

      • Förbättra försäljning mot föregående år
      • Öka viktigaste KPI:er dvs Konvertering, Trafik, Snittorder och Försäljning
      • Skapa tätare samarbeten med övriga avdelningar
      • Driva Utvecklingsfrågor och Förvaltningsfrågor

      Framgångs
      faktorer

      Bättre kommunikation mellan avdelningar / knowledge sharing

      Tätare avstämning och kunskapsdelning till Kategori och Finance. Optimering av Dagsbudget, Månadsbudget samt KPI:er för E-com och Finance att gemensamt följa upp och utvärdera. Tätare samarbeten med Lagret. Djupare kunskapsdelning till teammedlemmar och andra avdelningar.

      Driva försäljning

      Kraftigt ökad försäljning i flera trafikdrivande kanaler genom optimering och uppföljning samt initierat nya samarbetspartners.

      Tydligare struktur

      Skapat en ny grogrund för att jobba mer effektivt och strukturerat, både internt samt externt. Optimerat arbetsmetodik för e-comteam samt mot organisation.

      Omniarch har varit delaktiga i att utveckla e-handeln på Life och har bidragit till att skapa tillväxt. De har varit bra på att tydligt följa upp och informera vilket gjort det lätt att följa deras arbete. Jag kan varmt rekommendera Omniarch.

      – Paulina Lundström,
      Sverigechef Life Europe

      Träffa
      oss!

        stiga-case

        Stiga Sports

        Vårt uppdrag

        Genomlysning av kundresa och marknadsdata i en “utifrån-in-analys”, med syfte att identifiera minst fem förbättringsområden som potential att snabbt implementeras på sajt och i marknadsföring. Uppdraget omfattade testköp samt skrivbordsanalys av trafik och marknadsföringsdata, samt presentation och diskussion i workshopformat.

        Framgångs
        faktorer

        Direktdialog

        Genom direkt dialog med såväl det operativa teamet som beslutsfattare, inför och under researcharbetet, samt under presentationen, gjorde att findings direkt kunde klassificeras mot den operativa verkligheten hos Stiga.

        Datatillgång

        Direkt access till trafikdata, marknadsföring och försäljningsdata gjorde att nya findings kunde identifieras samtidigt som andra (findings) inom t.ex. Kundupplevelsen kunde konkretiseras.

        Tydliga resultat

        Med över 60 punkter med findings inom områden som content, merchandising, lagerhållning, prissättning och kundresa, har Stiga kunnat utveckla tillväxtstrategier för sin egen E-Handel på en lokal och internationell marknad.

        stiga

        Tack för riktigt bra och handfasta förslag på förstärkningar av hur vi kan bedriva vår affär! Vi kunde gå till handling med en gång och det är inspirerande att se snabba resultat. Ser fram emot att fortsätta samarbetet, fantastiskt trevligt och härligt gäng ni har också!

        – Andreas Zandrén,
        VD Stiga Sports

        Träffa
        oss!

          Newport

          Vårt uppdrag

          Vårt arbete har bland annat innefattat utveckling av strategi, stötta organisationen i dialog med leverantörer, förbättra rapporter samt driva projekt.

          Exempel på leverabler har varit; nytt ramverk för kampanjrapporter och månadsrapporter; Utveckling och komplettering av marketing automation; Lokaliseringsprojekt för tre nya marknader, implementation av verktyg för sourcing av influencer marketing samt uppsättning av nytt av verktyg för aggregering av data.

           

          Framgångs
          faktorer

          Fokus på mätning

          Genom att kombinera data från olika plattformar kunde vi se förbättringsområden och ta vara på möjligheter. Arbetet bestod i att identifiera nyckeltal , göra oberoende observationer kring dessa, och sedan diskutera (med hela marknadsteamet).

          Snabbrörlighet

          Kort ledtid för test av nya initiativ. Öppenhet för att testa och stort fokus på genomförande.

          Målstyrning

          Genom att sätta detaljerade mål (på allt från ad-spend till öppningsfrekvens och avregistrering) kopplat till varje kampanj, och sedan följa upp på dessa har effektiviteten i kampanjerna successivt kunnat ökas.

          newport-omniarch

          Newport växer genom att bara jobba med de bästa inom varje område. Teamet på Omniarch har de bästa experterna inom e-handel och digital marknadsföring och de har hjälpt oss säkerställa maximal potential i våra verktyg och kampanjer. Vi har sett en rejält ökning i vår digitala försäljning sedan vi började jobba med dem och vi ser fram emot ett fortsatt tajt samarbete.

          – Bo-Wihelm Horndahl,
          CEO Newport home

          Träffa
          oss!

            Suitopia

            Vårt uppdrag

            Vårt arbete har bland annat innefattat Affärsutveckling, analys, projektledning och kravställning (mot tekniker och byråer).

            Exempel på projekt har varit Stakeholder workshops med idéegenering, prioritering och planering av road map; nytt marketing automation program med triggers baserade på  fall-out-analyser av kunddata; Uppdatering, redesign av transaktionsmail; Förbättring av kundomdömen ; Implementation av referral marketing och Global remarketing (Facebook).

            Framgångs
            faktorer

            Samarbete mellan marknad och teknik

            Genom att ha samma kravställare och mottagare i dialogen lyckades vi korta ledtiden från analys, beslut till test.

            Kontinuerlig testning

            Analys och utvärdering av befintlig sajt samt åtgärdsplan för en förbättrad kundupplevelse.

            Relevant nätverk

            Full access till nätverk av frilansresurser och leverantörskontakter för att effektivt kunna agera på möjligheter till att förbättra affären.

            suitopia-omniarch

            Suitopia har haft stor glädje av den djupa spjutspetsexpertisen på Omniarch. Då vi själva har lång erfarenhet vill vi få input från de bästa rådgivarna. De är resultatorienterade, snabba , proffsiga och rör sig lätt mellan hantering av operativa problem till diskussioner i styrelse. Vi är mycket nöjda.

            – Aleksander Lund,
            CEO Suitopia

            Träffa
            oss!

              Cervera

              Vårt uppdrag

              Vi har i en operativ roll varit drivande i Cerveras digitala utveckling och tillväxt senaste åren. Vårt arbete har bland annat innefattat digital marknadsföringsansvarig, digital affärsutveckling samt projektledning.

              Framgångs
              faktorer

              Förbättrad kundupplevelse

              Analys och utveckling av deras e-handel för en förbättrad kundupplevelse.
              .

              En digital tillväxtresa.

              Gjorde nödvändiga justeringar i marknadsföringsmixen för att öka besökare och försäljning avsevärt.

              Effektivisering av utvecklingsteam

              Satte upp tydliga arbetsprocesser och rutiner för att effektivisera utvecklingstakten av e-handeln. På så sätt kunde vi skala upp och rulla ut projekt i snabbare takt för en lägre kostnad.

              Cervera-omniarch

              Omniarch har varit starkt bidragande till Cerveras digitala utveckling och tillväxt de senaste åren. Ett starkt driv, hög kompetens och en positiv inställning är egenskaper som jag värderar och som Omniarch bidragit med i hög klass.

              – Johan Junehed,
              CEO Cervera

              Träffa
              oss!

                MEDS

                Vårt uppdrag

                Sedan Meds lansering i mars 2018 har vi stöttat affären till att bli en ren tillväxtraket med framgångsrika resultat.

                Vi har i en såväl rådgivande som operativ roll – i nära samarbete med CEO och marknadschef – upprättat ett performance marketing program (Paid search, Affiliate och Social) som idag står för en betydande del av omsättningen hos MEDS. Genom att vi har optimerat cost per order, har MEDS lyckats uppnå en kostnadseffektiv och skalbar trafikanskaffning. Vi har även varit drivande i framtagande av digital marknadsstrategi och säljstrategi samt skött löpande optimering av kampanjer. Utöver detta har vi även agerat som kravställande gentemot byråer och drivit upphandlingar. 

                Framgångs
                faktorer

                Realtidsdata.

                Upprättande av ett framgångsrikt performance marketing program med realtidsdata som beslutstöd.

                Synergieffekter.

                Triangulering av försäljningsdata, trafikdata och ad-spend-data.

                Agil approach.

                Implementering av kraftfulla och agila teststrategier för att kunna ge tydliga utfall.

                meds-omniarch

                Pelle på Omniarch är den ideala rådgivaren som kombinerar strategisk tänk på hög nivå med action. Lyhörd men proaktiv. Viktigast av allt är en härlig personlighet som alltid ser lösningar utan att underskatta utmaningarna. Ger oberoende råd på riktigt och är alltid på kundens sida. Pelle är svaret oavsett om man rivstartar från noll eller vill bygga på något som redan finns.

                – Björn Thorngren
                CEO MEDS.se

                Träffa oss!