De fem missarna som e-handlare gör på startsidan

Fem missar inom UX i e-butiker

E-butikens startsida bör vara den trygga hamnen att besöka för kunden som behöver stöd i att hitta rätt produkter. Här pekar vi på 5 misstag som vi ser att e-handlare gör ur ett UX-perspektiv + förslag på lösningar, actions att ta idag!

Misstag #1: Att inte visa på bredden i sortimentet

Amazon vet du på förhand har ett närmast oändligt sortiment inom populära kategorier. Fast även där visas ingångar till produktkategorier, tillsammans med moduler för erbjudanden och kampanjer. E-butikens startsida behöver inte lista alla produkter. Ge istället kunden en god överblick. En bra tumregel är att lista ingångar till minst 40% av e-butikens produktkategorier.

Misstag #2: Överanvändning av grafik, interna annonser och popups/slideins

Grafik eller heltäckande bilder som kombinerar text med bild är kraftfullt. När de interna länkarna levererar vad som utlovades i en banner fyller banners sitt syfte.

Är det ett tillfälligt erbjudande som körs och en banner på startsidan används för att uppmärksamma det samt om landningssidan bortom länken är relevant; go for it. Testa noga så att vad som fungerar på desktop inte skapar blockering när kunden använder en mobil enhet. Det kan vara enkla saker som att visa tydligt var en popup ska kryssas ner.

Misstag #3: Inte säkra UX för karuseller med bilder eller banners

En snygg karusell är som ett dynamiskt skyltfönster. Kunden behöver inte interagera med karusellen, bara sitta stilla och betrakta vad som visas. När något faller kunden i smaken kan hon klicka sig vidare. Karuseller är kraftfulla i sin funktion att på en begränsad yta kommunicera många erbjudanden. Karuseller med content, bilder och text, minskar i användning enligt Baymard Institute.

Enligt deras siffror är det bara knappt en tredjedel av europeiska och amerikanska e-handlare som använder en karusell. 28% under 2019, ner från 52% under 2013. Under den tidsperioden har vi även sett ett skifte mot mobile-first med allt större och kraftfulla mobila enheter. Komihåg: Vad som lirar på desktop måste också fungera på mobilen. En lösning är att ersätta desktop-snygga moduler med nedskalade varianter för mobila kunder.

Misstag #4: Att inte lyfta fram internt sök

Underskatta inte kundens önskemål om att själva söka efter produkter de gör research om eller det som finns på inköpslistan. De e-handlare som är medvetna om detta gör vad de kan för att hjälpa kunden till sökrutan. Tips på förbättringar: Förifylld text (som försvinner vid OnClick) som kan lyda ”hitta produkter”, ”sök här”, ”finn vad du letar efter” eller ”sök dina favoriter”.

Rekommendation: I händelse av att kundens inmatning i sökfunktion resulterar i ”inga träffar”, lägg på en funktion för på sökresultatsidan visa aktuella erbjudanden, kampanjer, storsäljare, populära eller ett sökresultat som inte listar noll produkter.

Misstag #5: Visar inte bilder i rätt kontext

Pandemin har gett oss en oerhört snabb utveckling inom konsumtion och vägar till den senare. Trots detta ser vi fortfarande e-butiker som inte drar full nytta av enkla saker som att visa mer än generiska produktbilder som representation för kategorier. Det finns dessutom e-butiker som har en del att jobba på kring social proof (kundrecensioner), user generated content (UGC) och att visa för kunden vad som gör de unika.

omniarch_learning_5_ux_misstag_att_undvika.pdf