Optimera kundresan med beteendeanalys
I samarbete med det amerikanska SaaS-företaget Fullstory har vi på Omniarch utvecklat en ny metod för beteendeanalys av webbplatser. Med Fullstorys kraftfulla verktyg och vår expertis inom användarvänlighet kan vi nu noggrant analysera hur användarna beter sig på din sajt. Detta gör att vi kan optimera och förbättra användarupplevelsen, vilket i sin tur leder till ännu bättre resultat.
En analys med syfte att kartlägga hur er sajt används
UXI, User Experience Intelligence, syftar i detta sammanhang till att få en djup förståelse för hur besökare interagerar med webbplatsen – oavsett vilken typ av sajt det handlar om. Med denna insikt kan vi effektivt utnyttja trafiken, åtgärda problem, optimera konverteringsflöden och förbättra användarvänligheten.
UXI Assessment trumfar magkänslan
Omniarch UXI Assessment är ett datadrivet angreppssätt för att analysera användarupplevelse och webbplatsbeteende. Vi anpassar varje UXI Assessment individuellt efter dina specifika behov.
Vi vet att magkänsla är viktigt, men data från vår UXI-analys ger oss möjligheten att på kort tid bevisa eller motbevisa den känslan.
- När vi kopplar på Fullstory börjar vi omedelbart samla in insikter som är direkt applicerbara för att förbättra användarupplevelsen.
- Vi ser exakt hur användarna navigerar din webbsida, vilka problem de stöter på, och vad som kan göras för att optimera deras resa.
- Slutligen hjälper vår analys dig att upptäcka trender, förutse säsongsbetonade beteenden och spåra hur funktioner används över tid.
- Detta gör det enklare att påvisa framgångar, prioritera rätt åtgärder och identifiera nya möjligheter för att driva din webbplats framåt.
Från insikt till actions: Hur vi genomför en UXI Assessment
Efter att ni (eller vi) har installerat Fullstory-scriptet på er webbplats och gett oss tillgång till GA4, kan vi på Omniarch genomföra en systematisk analys av användarbeteendet. Genom dessa kraftfulla verktyg dyker vi djupt ner i viktiga aspekter som användarfriktion – där rage-clicks, error-clicks och döda klick snabbt kan identifieras och åtgärdas, eftersom de kan kosta er både konverteringar och pengar.
Vi tittar även på Session Replays för att analysera hundratals sessioner och upptäcka problematiskt beteende. Heatmaps ger oss en visuell överblick, och vid behov skapar vi mockups för att föreslå förbättringar. Har ni särskilda funktioner som behöver utvärderas, som inloggat läge eller kritiska knappar? Då tar vi en närmare titt på dem också.
Denna analys genomförs med hjälp av Fullstory, GA4, och två av våra erfarna konsulter från Omniarch – allt för att ge er den insikt och precision ni behöver för att optimera er webbplats.
För vem passar en UXI Assessment?
Enkelt uttryckt – alla som har en webbsida och vill förstå hur den används av besökaren.
Oavsett om du representerar ett statligt verk, en utbildningsinstitution, eller ett snabbt växande e-handelsföretag, är en UXI-assessment ett kraftfullt verktyg. Vi ser ett värde för allt från hälso- och sjukvårdsorganisationer, kulturinstitutioner och mediebolag, till startups, techbolag och stora finansiella institutioner.
Listan är lång: statliga myndigheter, utbildningssektorn, kultur och media, frivilligorganisationer, sportklubbar, transportföretag, banker – alla som vill förvandla besöksdata till konkreta förbättringar och databaserade insikter om användarbeteende har mycket att vinna på en UXI-analys.
Vad är Fullstory?
Fullstory är en av de främsta plattformarna i världen för att analysera användarbeteenden på webbplatser och i applikationer. Med deras produkt kan företag i realtid se exakt hur användare interagerar med deras digitala plattformar och till och med förutse deras nästa steg. Det unika med Fullstory är deras retroaktiva och tagless autocapture-funktion som automatiskt registrerar alla interaktioner på sajten – inget behöver förberedas i förväg, och även de mest oväntade händelserna fångas upp, allt utan att kompromettera användarnas integritet.
Fullstory strukturerar och bearbetar data direkt, vilket gör den omedelbart användbar. Plattformen erbjuder djupgående insikter i vad som gått fel, var och varför, vilket gör det möjligt att snabbt åtgärda problem och optimera användarupplevelsen. Med verktyg som heatmaps och session replays får du en fullständig bild av användarbeteendet, utan att behöva använda skärminspelningar som kan påverka prestanda och äventyra integriteten.
För e-handelsföretag och tjänsteföretag är Fullstory en game changer. Plattformen hjälper dig att skapa shoppingupplevelser som dina kunder älskar, öka intäkterna, behålla kunder, och identifiera samt prioritera de konverteringskritiska problem som har störst påverkan på din affär.
Vanliga frågor och svar om UXI-Assessment
Hur lång tid tar en UXI Assessment?
Det beror på omfattningen av din webbplats, men vanligtvis tar det mellan 4-6 veckor från start till leverans av rapporten.
Behöver vi göra några tekniska förberedelser?
Den enda förberedelsen är att installera Fullstory-scriptet och ge oss access till GA4, resten sköter vi!
Scriptet vi lägger in - försämrar det prestandan på vår sajt?
Nej.
Behöver vi en egen licens på Fullstory under UXI Assessment?
Nej, den ingår i vårt paketpris för analysen.
Är det säkert att använda Fullstory och GA4?
Ja, båda verktygen är GDPR-kompatibla och hanterar data på ett sätt som säkerställer användarnas integritet.
Hur levereras analysen?
Analysen levereras i en presentation / workshop tillsammans med er. Vi går in i detalj på alla våra insikter och upprättar också en konkret “actionlist” på saker att ta tag i samt prioriteringsordning.