Däckpartner (UXI)

Case
Däckpartner x Omniarch UXI Assessment
Däckpartner x Omniarch UXI Assessment

Vårt uppdrag

  • Vår roll:

    User Behaviour & Experience Lead.

  • Fokusområden:

    Implementering av FullStory, analys av kundresa, visualisering och tillgängliggörande av insikter.

  • Tjänster:

Däckpartner och norska motsvarigheten Dekkpartner har över 250 verkstäder anslutna till sig som fokuserar på tidsbokning för däckbyte, verkstadsbesök och e-handel för däck, fälg och kompletta hjul.

Uppdraget, att förbättra kundupplevelsen i Sverige och Norge, hade fyra tydliga mål:

  • Öka konverteringen
  • Öka andelen som köper tilläggsprodukter
  • Öka Average Order Value
  • Öka antalet produkter som köps per kund

Insikter blev projekt

Under våren 2025 genomfördes en UXI Assessment tillsammans med Omniarch, ett arbete som kombinerar datadriven beteendeanalys med konverteringsfokuserade UX/UI-insikter.

Vår UXI Assessment resulterade i flera prioriterade projekt hos Däckpartner. Under september genomfördes första projektet där varukorgen och kassan fick ett nytt flöde med uppdaterad UX/UI.

Med hjälp av session-replays, funnels, heatmaps och klickkartor fick vi bland annat datainsikter på följande:

  • Upsell-checkboxar användes nästan aldrig
  • Brist på accentfärger och tydlig visuell hierarki – skapade förvirring
  • Få CTA-knappar med ett klart syfte
  • Förekomst av dead clicks och rage clicks i kritiskt läge av köpresan
  • Användare lämnade kassan förvirrade

Resultat

Efter att de prioriterade projekten lanserats stod det klart att både svenska och norska sajten ökade sin konvertering med över 50% under oktober 2025 jämfört med samma månad 2024. Detta trots att vintervädret uteblev i oktober och att man spenderade ungefär lika mycket pengar som kontrollperioden på marknadsföring.

"Vi valde att lita på Omniarch och arbeta datadrivet för att förbättra vår ganska komplexa kundresa. Med hjälp av deras detaljerade användaranalys förstod vi kundens problem och kunde enkelt skapa en bättre kundresa i varukorgen och kassan. Vi är oerhört glada att kunna jobba på detta sätt med Omniarch och vårt lilla team."

Jon Persson

Marknadschef för Däckpartner Sverige

Fler case:

Mekster (UXI)

Mekster x Omniarch
Omniarch anslöt som strategisk partner i samband med lansering av Meksters nya frontend. Fokus var att införa ett mer insiktsdrivet arbetssätt utan tekniska barriärer.Till caset

Skistarshop

Omniarch x Skistarshop
Omniarch hjälpte Skistar att lansera en flexibel e-handelsplattform med fokus på användarupplevelse, snabb utveckling, SEO-optimering och ökad försäljning, genom composable commerce och integration av befintliga system.Till caset

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi är passionerade inför att se, möta och hjälpa dig med dina digitala utmaningar. Ta del av våra beprövade strategier och få hjälp att växa till nya höjder. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka ett möte så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel