Det här kännetecknar en framgångsrik e-handelschef

E-Commerce Manager

Det är vår gemensamma uppfattning och ståndpunkt att en e-commerce manager aldrig blir fullärd. Samtidigt som vi besitter extremt stor samlad erfarenhet och kompetens, är vi ödmjuka inför det faktum, att vår bransch är under konstant utveckling och då måste vi också vara det! 

Det finns nästan alltid en ny kompletterande tjänst, ett nytt sätt att i en komplex teknisk setup göra en justering som påverkar flera andra system. För att inte tala om vad en ny applikation gör för flödena i de bakomliggande systemen. Ovanpå det kommer det som du kan ta på; varor som inköp beställt, de som transporteras till och inom olika lager för att till sista landa hos den förväntansfulla kunden som köpt varan.

Att arbeta som e-commerce manager innebär att du är en kugge i ett stort maskineri. Genom att ständigt vara redo och hungrig inför nya möjligheter att utvecklas och lära dig, undviker du att tappa fotfästet trots att miljön kring dig ständigt förändras. 

För att bli och förbli en framgångsrik e-handelschef är det nödvändigt, enligt The Omniarchers, att du har både strategisk och taktisk kompetens.

En strategiskt inriktad e-handelschef bör kunna lyfta blicken, ha det längre perspektivet och sätta tydliga visioner och mål. Samtidigt kan det uppstå ett glapp mellan e-handelschefen och medarbetarna om det fattas taktisk know-how.

En framgångsrik e-handelschef behöver vidare kunna se vad som händer i hela organisationen, vilket reducerar risken för impulsivitet: Underskatta inte behovet av det strategiska perspektivet; det finns nämligen en risk för att en alltför taktisk e-handelschef tjänar som en slav under KPI:erna, att åtgärder sätts in för att kortsiktigt öka exempelvis en sjunkande konverteringsgrad, när det ur ett helikopterperspektiv är bättre att studera data över en längre tidsperiod och fatta rationella beslut som gagnar affären på lång sikt.

För att bli en bra strategiskt inriktad e-handelschef är det alltså önskvärt med operativ erfarenhet. Dels för att du som ledare lättare kan förstå dagsaktuella situationer, dels för att det med operativ erfarenhet skapas en brygga till och trygghet hos medarbetarna. Du vet vad du talar om eftersom du tidigare haft rollen som du nu vägleder och instruerar. Med operativ erfarenhet kommer du även att kunna producera mer träffsäkra estimat.

En strategisk e-handelschef kommer genom att uppfylla allt ovanstående att bättre kunna prioritera idéer, motverka att tidstjuvar ges spelrum och stärka relationerna till specialisterna.

Vill du också bli en framgångsrik e-handelschef? Lita på din kunskap och erfarenhet. Men våga också vara ödmjuk inför det faktum, att vår bransch är under konstant utveckling och då måste vi också vara det! Det är på det sättet som vi bygger bra relationer och goda affärer tillsammans med våra kunder.