Podd: E-handelskunskap av en e-handelsninja

E-handelskunskap av en e-handelsninja

Digitala influencer-podden nr 146 gästades av Omniarchs vd Pelle Pettersson i början av 2022. Välkommen att lyssna på ett ämnesmässigt brett samtal om bl a om vägar till kundlojalitet, butikernas roll i framtiden och marknadsplatsen Amazons betydelse för svenska e-handlare.

Pelle, har du några tips på hur man som e-handlare kan tänka kring Amazon?

– Visst, först och främst; kopiera inte hela er katalog och lägg ut på Amazon. Låt istället Amazon bli en plats där ni säljer en begränsad del av sortimetet, en del av sortimentet som inte erbjuds på någon annan plats än Amazon. Är ni en modeaktör, överväg att skapa en kollektion som bara säljs på Amazon. Skapa incitament för er brand-fans att handla på Amazon snarare än att gå via era andra försäljningskanaler.

Pelle, är det för sent att börja med e-handel 2022?

– Nej, absolut inte. Konkurrensen är idag lite högre vilket ställer högre krav men jag ser att det finns en styrka i vissa segment där man kan driva ecom framgångsrikt. Om jag skulle starta e-handel idag skulle jag satsa på ett segment som är intressebaserat såsom fiske och söka bli en nischad spelare.

Pelle, finns butiker i framtiden?

– Ja, butiker kommer att finnas kvar även i framtiden. Tittar vi på vissa segment och marknader så är det idag billigare att köpa upp butikskedjor och sälja fysiskt, snarare än att spendera pengar på allt dyrare performance marketing.

– Min spaning är att butiker i framtiden dels kommer att gå från den klassiska lagerförsäljningen (hylla-varukorg-kassa) till att bli en plats dit kunden går för att få ett mervärde och att det mervärdet går bortom klämma-känna till att butiken i sig eller köpcentret bjuder på mer än enbart massa butiker.

Poddavsnittet lyfter även vikten av att få in en kund i e-butiken och hur detta görs med exempelvis aggressiv prissättning för att sen förmå kunden att köpa fler och dyrare varor. Bolag som lär sig och kan nyttja kunddata som visar vilka produkter som bygger långsiktig lojalitet är vinnare.

– En ingångsvara som man vet leder till återkommande köp är en vara som man kan lägga mycket annonspengar på. Den varan kommer att bygga ett lojalitetsvärde som är mycket högre. Samtidigt är det också viktigt att den varan alltid finns på lager. Den får inte sälja slut.

Klicka igång Spotify-spelaren nedan för att lyssna på hela avsnittet som handlar om ovanstående och en stor mängd kunskapsdelning om kundlojalitet, Amazon, butikers mervärden, hygienfaktorer för omnikanal, hur man kan förstå stora datamängder, trender från omvärlden som vi kommer att få se i Sverige, och hur e-handlare arbetar för att möta behoven hos olika åldersgrupper av e-handlande svenskar.