Svenska e-handlare bör utnyttja bristerna hos Amazon
amazon

Uppmaning: Svenska e-handlare bör utnyttja bristerna hos Amazon

Uppmaning: Svenska e-handlare bör utnyttja bristerna hos Amazon

Amazon.se smögs online tidigt på morgonen 28/10, 2020. Många var de som ägnade lanseringsdagen till att skratta åt lustiga översättningar. Nu är det dock dags att agera. Amazon kommer inte låta sig nedslås av en tveksam lansering, de kommer att jobba målmedvetet för att ta större och större marknadsandelar. Därför är det hög tid att analysera nuläget och utnyttja de möjligheter som den här lanseringen givit.

Låt oss vara väldigt ärliga, bristerna i lanseringen av Amazon.se var enorma. De mest uppenbara bristerna var kanske de maskinöversatta texterna. För flera produkter var det uppenbart att verklighetsförankring saknades. Att ordet rape konsekvent översattes till våldtäkt och inte till raps, gjorde att många rapsgula produkter fick uppseendeväckande namn.

Bristerna stannade nu inte vid lustiga översättningar. Priserna var inte avrundade, fraktvillkoren var otillräckliga och avsaknad av Prime var bara några av de brister som uppmärksammades under gårdagen. Naturligtvis kommer många spekulera i varför Amazon lanserar sin sajt med så uppenbara brister. Några går till och med så långt att de avfärdade hela Amazons satsning i Sverige (ingen nämnd, ingen glömd).

För tidigt att skratta om Amazon

Att redan nu avfärda Amazon anser jag vara på tok för tidigt, även om de främst blivit riktigt stora i länder där de var tidigt ute med sin lansering (och mötte svagare konkurrens). Amazon har på sikt tagit betydande marknadsandelar nästan överallt där de har lanserat. Därför bör vi fundera mindre kring varför Amazon gjort som de har gjort. Vi behöver istället fundera på vad vi ska göra i nuläget och framåt i tid.

Skydda dina varumärken

Om du är ett varumärke som ännu inte vill sälja på Amazon, ska du ändå gå in där och registrera ditt varumärke. Att kontrollera ditt varumärke gör att du kan stänga ned handlare som säljer dina produkter mot din vilja alternativt som säljer kopior i ditt namn. Gör det så är du klar sen (för nu), detta gör du via: https://brandservices.amazon.com/

Öppet mål för svenska e-handlare

Eftersom väldigt få svenska handlare ännu är igång på Amazon, domineras listningarna just nu av utländska handlare med produkter vars beskrivningar är maskinöversatta (med stora brister). Bildspråket är dessutom inte alltid ett som tilltalar den svenska kunden.

För dig som är intresserad av att sälja produkter på Amazon.se har du nu en chans som förmodligen aldrig kommer att komma tillbaka, detta genom att agera på de brister som nu finns bland de nuvarande listningarna av produkter. Amazon valde att flytta med kundrecensionerna. Så alla utländska handlare som bjöds in till Amazon.se har en köphistorik och en massa kundrecensioner på sina produkter, vilket normalt hade givit dem en stor konkurrensfördel. Denna fördel kan nu mitigeras med hjälp av bättre produktinformation och genom att möta Amazons önskemål på leverans- och servicesidan.

Amazons algoritmer premierar populära produkter med snabba leveranser och höga betyg. När du väl får en produkt att slå igenom på Amazon blir det en uppåtgående spiral. Desto mer du säljer av din populära produkt desto fler positiva betyg får den och desto högre kommer den att ranka i Amazons organiska listningar.

Med relevanta produkttexter och bra produktbilder kommer dina produkter att sticka ut i konkurrensen mot de utländska listningarna och därmed också möjligheten att snabbt ta bättre positioner på Amazons sökresultat. Bra texter kommer dels göra att dina produkter hittas i större utsträckning (din titel och produkttext kommer i större utsträckning matcha det svenskar faktiskt söker på), dels kommer din konvertering att bli otroligt mycket bättre än dina konkurrenter med märkliga produkttexter. Allt sammantaget kommer det ge dig en möjlighet att snabbt komma ikapp (och gå förbi) det initiala försprång som utländska handlare haft på grund av sin historik.

Amazon är i Sverige för att stanna

Det skulle förvåna mig mycket om Amazon inte fick ordning på sina översättningar ganska snart och givetvis också slå på möjligheten att köpa annonser samt lägga till Prime. När det är gjort kommer det att vara betydligt tuffare att ta positioner i köpflödet. Mitt tips till dig som vill sälja på Amazon är därför att agera snabbt! Chansen att sticka ut i produktflödet har aldrig varit bättre.

Hans Edlund har över tio års erfarenhet av att driva försäljning i en digital värld inom såväl B2B som B2C. Är senior konsult på Omniarch AB med ansvar för Omniarch Asia. Omniarch hjälper bolag att växa sin affär genom digitalt förändringsarbete.

Hans Edlund

Hans Edlund