5 misstag att undvika: Startsidans UX

E-butikens startsida bör uppfattas som en startpunkt, en trygg hamn för en besökare att landa på när han eller hon av vilken anledning som helst inte hittar produkten som efterfrågas. E-butikens startsida är dessutom skyltfönstret som bör ha minst tre huvudspår in till produkterna: Kategorier via meny, internt sök och kurerat spår.

Huvudspåren är vägar för kunden att röra sig från startsidan och in i e-butikens sortiment. I den här artikeln stannar vi kvar på startsidan och ger dig fem tips samt rekommendationer inom områden där en del e-handlare missar målet (såklart med förslag på actions att genomföra i syfte att motverka missarna):

1 – De som missar att visa på bredden i sortimentet

När du besöker Amazon vet du på förhand att sortimenter är närmast oändligt. När din e-butik är okänd eller mindre känd för besökaren kan du med fördel visa upp bredden i ditt sortiment redan på startsidan. Du behöver inte lista alla produkter. Arbeta med att representera produktkategorier med bild och text.

Above the Fold på Walmart.com är ett exempel på hur man inte bör göra. Sant att Walmart listar sina kategorier på startsidan men kunden måste börja med att scrolla förbi grafik och moduler som lyfter marknadsföringen av hur mycket pengar kunden sparar hos Walmart. Walmart använder en mobilvänlig lösning en bit ner på sin startsida där vertikalt scroll kompletteras med horisontellt.

2 – De som överanvänder grafik, interna annonser och popups

Inte sällan pekar de interna annonserna på rabatter och andra erbjudanden. Vår data visar att alltför hög rabattsats kan ha en negativ inverkan på kundlojaliteten. Det finns dessutom risk att en kund förknippar ditt varumärke med ett där de alltid får rabatt. Sannolikheten ökar för att kundens förväntan är att de ska få rabatt, även när de är en återkommande kund.

Grafik oavsett erbjudanden kan såklart kombineras med produkter till fullpris. Grafiken tillsammans med bilder äter visserligen ytan på startsidan men kan också verka för att bryta fram produkter som ni har god marginal på vid försäljning. Vi säger inte absolut nej till grafik, interna annonser och popups. Det är en variation som välkomnas när den driver tillväxt.

3 – De som som har en snygg karusell på desktop; som blir oanvändbar på mobil

En snygg karusell är som ett dynamiskt skyltfönster. Kunden behöver inte interagera med karusellen, bara sitta stilla och betrakta allt som visas. När något faller kunden i smaken kan hon klicka sig vidare. Karuseller är kraftfulla i sin funktion att på en begränsad yta kommunicera många erbjudanden.

Karuseller med content, bilder och text, minskar i användning enligt Baymard Institute. Enligt deras siffror är det bara knappt en tredje del av europeiska och amerikanska e-handlare som använder en karusell. 28% under 2019, ner från 52% under 2013. Under den tidsperioden har vi även sett ett skifte mot mobile-first med allt större och kraftfulla mobila enheter.

För de som fortfarande värnar användning av karuseller med olika bakomliggande system ligger det ett ansvar i att säkra den mobila upplevelsen. Det ska t.ex. gå att svajpa i karusellen och på desktop bör karusellen stanna om muspekaren placeras ovanpå. Lägg därtill behovet av att säkra det visuella när kunden använder en liten mobiltelefon. Alternativt att karusellen på små viewports inte visas alls, med eller utan alternativ grafik eller platshållare i dess ställe.

4 – De som inte lyfter fram den interna sökfunktionen

Underskatta inte kundens önskemål om att själva söka efter produkter de gör research om eller det som finns på inköpslistan. De e-handlare som är medvetna om detta gör vad de kan för att hjälpa kunden till sökrutan. Förifylld text (som försvinner vid OnClick) kan lyda ”hitta produkter”, ”sök här”, ”finn vad du letar efter” eller ”sök dina favoriter”.

5 – De som inte satsar på att föra samma produktbilder med varumärke och kontext

Vi befinner oss nu (juli 2021) i den största samhällsförändringen sen WW2. E-handeln har månad efter månad sett en tvåsiffrig tillväxt inom en rad befintliga och nya segment. Pandemin har gett oss en oerhört snabb utveckling inom konsumtion och vägar till den senare. Trots det ser vi fortfarande e-butiker som inte drar full nytta av enkla saker som att visa mer än generiska produktbilder som representation för kategorier. Visst är Apples rena gränssnitt i såväl marknadsföring, butik och produkter en föregångare på många plan och visst skiljer detta med bilder-kontext sig åt beroende på segment. Vi ser dock stora möjligheter för fler att stärka sin konverteringsgrad genom enkla förbättringar.

Omniarch arbetar sen 2021 med ett i Sverige välkänt varumärke inom mode där startsidans produktbilder är spot-on i linje med den tonalitet som varumärket står för. Plaggen bärs upp av modeller inom den åldersgrupp som är varumärkets primära segment. Ett fåtal eller enstaka plagg visas allena på startsidan. Genomgående är dock att produkternas användningsområde balanseras med att visa på vilka som produkterna vänder sig till. Vi har tidigare delat kunskap om 9 features som är elementära på produktsidor (artikel, PDF). Samma kunskap kan appliceras på e-butikens startsidas UX.