Optimering av er Performance Marketing med beteendedata

Betald trafik är en viktig del av många retailbolags vardag. Konkurrensen om de populära sökorden ökar månad för månad vilket gör att det är nödvändigt att vässa sina strategier för att säkra framtida lönsamhet. Minst lika viktigt är att ha en sund relation till beteendedata dvs den bör samlas in, segmenteras och analyseras.

Vi börjar med att tala om vikten av att samla och spara beteendedata. Därefter går vi vidare med att tala om optimering av beteendedata från ditt CRM och hur du kan använda det i Google Analytics. Vi avslutar med att peka på en möjlighet i Google Ads, där din budstrategi kan vara så mycket mer än standardinställningarna.

Spara beteendedata i ditt CRM-system

De flesta retailbolag har idag insett värdet av en kundklubb och därför implementerat ett CRM-system. För att driva en omnikanalsstrategi måste detta givetvis vara implementerat i alla försäljningskanaler. Givet att ditt bolag har detta på plats öppnar sig en spännande möjlighet: Spara ned kunders beteendedata i ert CRM-system (givetvis måste detta anges i medlemsvillkoren som kunden godkänner). Syftet med att göra detta är att skapa möjlighet att matcha köp i fysisk butik mot aktivitet online.

En kund som klickar på en Google Ads-annons kanske inte handlar direkt online. Kunden kan i själva verket välja att genomföra sitt köp i fysisk butik. Google Store Visits kan spåra att kunden faktiskt besöker en butik men kan idag inte ge dig information om denne faktiskt handlar. Genom att spara beteendedata i CRM-systemet kan denna data sedan matchas mot köp i kundklubben. Denna koppling möjliggör en mer komplett bild kring hur dina digitala kampanjer faktiskt presterar. Det ger beslutsfattare ett bättre underlag i frågor om optimeringar.

Matcha data från ERP och CRM med Google Analytics

Google Analytics är på många sätt ett fantastiskt verktyg men det har några klara begränsningar. Den största är förmodligen det faktum att den inte alls spårar vad som händer efter köpet. Att optimera dina kampanjer på top-line är såklart bättre än ingenting alls. Fast för att ta optimeringen till nästa nivå behöver du även få med saker som returfrekvens, återköpsfrekvens, marginal, kundlivscykelvärde, etc.

Genom att matcha data från ERP och CRM med data från Google Analytics går det att identifiera vilka kanaler som leder till högre respektive lägre prisnedsättningsgrad, returandel eller återköpsfrekvens och på så sätt kunna justera marknadsinvesteringar efter dessa insikter. En kanal som i GA kan verka lönsam kanske visar sig driva en väldigt hög andel returer och då helt plötsligt bli olönsam.

Lägg pengarna på rätt kunder med Justerade budstrategier

En relativt enkel förändring, som kräver minimalt med systemutveckling, är att jobba med justerade budstrategier. Googles annonsnätverk bygger på ett auktionsförfarande där priset du är villig att betala påverkar din synlighet. På en grundläggande nivå justerar man sina bud på olika kategorier av sökord. Möjligheterna sträcker sig dock mycket längre än så. När du satt din grundläggande budstrategi finns möjlighet att jobba med justerade budstrategier. Det går exempelvis att anpassa bud baserat på tid på dygnet, veckodag, demografi eller vilken typ av enhet kunden använder.

Detta är möjligheter som de allra flesta som jobbar med att driva försäljning online känner till. Men det går faktiskt att ta detta till en än mer avancerad nivå genom att använda remarketing-listor. Google kallar verktyget för Remarketing Lists for Search Ads (RLSA). Väl implementerat ger det dig möjlighet att justera dina budstrategier på kunder som till exempel besökt din sajt. Denna möjlighet gör att du kan öka sannolikheten att fånga upp kunder som tidigare gjort research och som nu ligger närmare ett köpbeslut.

Har du fler tips och idéer eller vill du bolla något kring ovanstående? Tveka inte att kontakta oss på Omniarch. Hans Edlund har över tio års erfarenhet av att driva försäljning i en digital värld inom såväl B2B som B2C och är senior konsult på Omniarch AB med ansvar för Omniarch Asia. Omniarch hjälper bolag att växa sin affär genom digitalt förändringsarbete.