Utmaningar och möjligheter med att driva E-handel i sämre tider

Omniarch Podcast om E-handel #1 där du hör seniorkonsulten Jojje Borssén tala med Omniarchs vd Pelle Pettersson om hur man driver e-handel i sämre tider, vilka utmaningar som presenterar sig och samtidigt vilka möjligheter som finns för att överleva t.ex. lägre AOV.

Pelle inleder med att tala om hur många e-handlare i januari 2023 sitter på stora lager och att aktiviteten kommer att öka för att minska kapitalbindningen. Det innebär i praktiken realisation för att leverera likviditet, även om det sker med lägre marginal, vilket spås pågå fram till efter sommaren.

Att detta sker nu beror på att många e-handlare kört på efter guldåren och inte tänkt på riskerna fullt ut. På sätt och vis är vad som sker nu ett slags elddop efter att e-handeln i de flesta segment sett en extremt kraftig tillväxt under de senaste åren.

Konkreta om att driva e-handel i sämre tider:

  • Ha full koll på alla siffror. Gross Margin 3 står ut som KPI, ett nyckeltal som säger så mycket mer än omsättning och bruttomarginal. En bra början är att finna ett ramverk för KPI:er där alla datakällors uppgifter samkörs.
  • Tänk på att en stor kostnadskostym inte minskar i omfattning imorgon bara för att man slår på bromsen idag. Lager kostar, transporter kostar, marknadsföring kostar, avtal har bindningstider osv. Ett tips är att se över alla avtal och söka omförhandla dessa.
  • Innovera: Projekt som blivit liggande men som är bra, ta tag i dem och se om de bär frukt. När affären går sämre är det viktigt att vända på alla stenar i verksamheten. Om något inte flyger behöver det inte bli jättedyrt.
  • Se över marknadsföringen och analysera varje kanal. Hur bidrar t.ex. e-postmarknadsföring till konverteringsgraden, kostar Google Ads mer än det smakar. Precis som försäljningen och dess KPI, skaffa en bättre kostnadsbild av trafikanskaffningen.
  • Nyttja kunddatabasen fullt ut. Vi ser ofta databaser som saknar en bra segmentering kopplad till exempelvis CLV, där man i nästa steg kan se över sortimentet och prissättningen.

Poddavsnittet handlar vidare om skillnader i syn på e-handel ur ett finansieringsperspektiv nu i sämre tider jämfört med hur allt fungerar när konjunkturen och köpkraften finns på plats.

Kontenta: När försäljningen minskar och kostnaderna förblir höga är det tuffa tider för handeln. Istället för att känna panik och stress är det viktigt att ta ett steg tillbaka och titta på alla affärsprocesser och se vad som kan förbättras eller förändras.

Här är ytterligare några konkreta tips som kan hjälpa dig att driva din e-handelsverksamhet framåt under sämre tider, delvis överlappande med som sägs i poddavsnittet.

  • Fokusera på kundens köpupplevelse: Kundupplevelsen är avgörande för att behålla dina befintliga kunder och locka nya. Fortsätt eller börja arbeta med segmentering och utskick som är anpassade till vilka kunderna är och hur deras köphistorik ser ut.
  • Optimera dina marknadsföringsinsatser: Var smart och effektiv när du marknadsför dina produkter eller tjänster. Se till att dina annonser har en positiv POAS och ställ kanaler mot varandra, baka in data härifrån i t.ex. Gross Margin 3 för att identifiera eventuella olönsamma produkter eller rent av marknader.
  • Sänk dina kostnader: Genom att se över dina leverantörsavtal och föra förhandlingar med leverantörerna om bättre priser kan du sänka dina kostnader. Titta även på kostnader för din lagerhållning och se till omsätta lagret i högre takt, balansera kapitalbindningen mot vad ökad likviditet kan möjliggöra.
  • Se över sortimentet: Är det möjligt att bredda ditt sortiment eller börja erbjuda nya tjänster? Finns det möjligen projekt i byrålådan som är redo att utforskas vidare, någon redesign eller variation som diskuteras men som ännu inte realiserats?

Sammanfattning
Omniarch Podcast om E-handel #1 diskuterar utmaningarna och möjligheterna kring att driva e-handel i sämre tider. Pelle Pettersson, vd för Omniarch, delar sina insikter om att många e-handlare sitter på stora lager och behöver realisera dessa för att öka likviditeten. Det är också viktigt att ta mer genomtänkta beslut om investeringar och sänka kostnadsmassan på sikt.

För att driva e-handel i sämre tider ger Pelle och Jojje konkreta tips, inklusive att ha full koll på siffror och KPI:er, se över kostnadskostymen och avtalen, innovera, analysera marknadsföringskanalerna och nyttja kunddatabasen fullt ut.

Pelle betonar också vikten av att satsa på kunderna och kommunicera med dem på ett effektivt sätt. I en tid med minskad köpkraft och hög inflation öppnar det upp flera möjligheter för e-handlare som kan anpassa sig och agera strategiskt.

Få vår Gross Margin 1+2+3 CalculatorHitta och skala upp lönsamma segment med GM3

Signa upp dig för vårt nyhetsbrev och få vår GMn-kalkylator i vändande post.
Download our GM1 GM2 GM3 Calculator

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi är passionerade inför att se, möta och hjälpa dig med dina digitala utmaningar. Ta del av våra beprövade strategier och få hjälp att växa till nya höjder. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka ett möte så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel