Temu: En tillfällig trend eller en långsiktig förändring i köpbeteende?

Temu – den kinesiska marknadsplatsen som säljer produkter till kraftigt rabatterade priser och som i augusti 2023 var Sveriges mest nedladdade app: Emelie Lunde, Business Lead Marketplace & Expansion, ger sin syn på Temu:

”Nu får Amazon akta sig” säger vissa, men det tror verkligen inte jag. Temu och Amazon är helt enkelt inte samma typ av marknadsplats och de fyller olika kundbehov. Temu säljer varor från 80,000 kinesiska distributörer vilket gör att de kan pressa priserna ordentligt, medan Amazon har 9,7 miljoner sellers globalt varav 94% av dessa använder Fulfillment by Amazon och kan därmed erbjuda sina 200 miljoner Prime-medlemmar snabb leverans och behjälplig kundtjänst. På Temu handlar du alltså direkt från distributören istället för ett varumärke eller återförsäljare.

Även om Amazon gör satsningar inom lågprissegmentet genom rabatterade logistikkostnader för billiga produkter genom sitt Low-Price FBA program (f.d. Small and Light) så är Amazon en one-stop-shop, dvs en marknadsplats för alla produktkategorier inom olika prissegment och inte enbart lågprisprodukter.

Att Temu är beroendeframkallande går inte att sticka under stol med. Precis som på sydostasiatiska marknadsplatsen Lazada så använder Temu ”gamification” som uppmanar användarna att genomföra olika uppgifter för att vinna rabattkoder och liknande.

Kraften i social proof är också något som Temu också utnyttjar. 92% av oss konsumenter litar på en rekommendation från någon som vi känner och 70% från personer som vi inte känner. På Temu kan influencers tjäna upp till 50,000 kr i månaden genom att uppmana andra att ladda ner appen med välkomstbonusar upp till 1000 kr.

E-barometern lyfter i sin Q1-rapport i år att 54% handlar direkt från Kina för att få lägre priser, och att 13% som handlar från Kina uppger att de har blivit inspirerade genom sociala medier. Det ska bli spännande att följa utvecklingen av dessa siffror som pekar åt att öka.

I en värld där allt blir mer lättillgängligt så landar ansvaret i slutändan hos oss konsumenter och vårt sociala ansvar. I tider av inflation kan det vara lockande att ”shoppa som en miljardär” men sannolikt är det nyhetens behag.

Svenska konsumenter ställer höga krav på produktkvalitet och ligger i topp-tio-skiktet i de flesta kvalitetsindex som presenteras, så det är tveksamt att kundnöjdheten är långsiktig med tanke på Temu’s bristande produktkvalitet, leveranstider, och kundtjänst.

// Emelie Lunde, Business Lead Marketplace & Expansion.

Temu: En tillfällig trend eller en förändring i köpbeteende?

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi brinner för målmedveten affärsutveckling i en digital värld och hjälper dig att växla upp genom välbeprövade strategier. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka in ett möte, så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel