Undvik dessa 6 misstag i beslut om och utveckling av E-handel

E-handeln har utvecklats mycket de senaste åren, och det är viktigt att hänga med i utvecklingen. Att bara ha lite mer utveckling kan leda till att man missar nya trender, teknologier och kundbeteenden. Det är viktigt att vara uppdaterad och kontinuerligt utveckla sin e-handelsplattform för att möta kundernas behov och önskemål. Här bjuder vi på kunskap om sex misstag att undvika vid beslut om och utveckling av e-handel.

Misstag 1: E-handel likställs med affärsidé
E-handel bör ses som ett affärsområde, inte som en affärsidé. E-handel är en del av det större perspektivet och inte något som nödvändigtvis kommer att förändra hela företaget. Såklart beror detta på om vi talar bolag som idag saknar e-handel eller om det är fråga om en befintlig e-handel där dess funktion har en stor inverkan på hela företaget.

E-handel är en viktig del av en affärsidé, men det är inte hela affärsidén. Att tro att e-handel är en komplett affärsidé kan leda till att andra viktiga aspekter av verksamheten underskattas, som produktutveckling, marknadsföring, kundtjänst och logistik.

Misstag 2: Bara lite mer utveckling…
E-handel är som en tårta och alla bitar måste finnas på plats. Alla bitar samverkar med varandra och om en del brister kommer det få konsekvenser för andra bitar. När det är fråga om att skapa en ny e-handel eller revidera en befintlig är det även viktigt att våga lansera även om allt inte är 100%. Det som inte är helt klart utvecklas med tiden intill de utmaningar som presenteras först efter en lansering av e-handel.

Misstag 3: Tron på e-handel som självgående
E-handel är ett affärsområde som kräver ständig passning. Det är inte en digital butik som är öppet dygnet runt utan bemanning. Målsättningen bör vara att efterlikna köpupplevelsen i en fysisk butik, där exempelvis kundchatt är en metod för att simulera mötet mellan kund och personal.

Misstag 4: Antagande om att e-handel är krångligt
Precis som allt nytt är det en tröskel att nå upp till och passera vid utveckling av e-handel. För dig som är helt ny inom e-handel är kunskap bara en googling bort, har du kommit längre i processen gäller det att våga testa sig fram, dels med nya funktioner och dels med nya sätt att nå ut. Det kommer att bli fel och sajten kanske rent av kraschar, det drabbar såväl mindre som etablerade e-handlare. Gör om – gör rätt.

E-handel kan verka krångligt och tekniskt utmanande, men det behöver inte vara det. Det finns många enkla och användarvänliga verktyg som kan hjälpa till att bygga och driva en e-handelsplattform. Att anta att e-handel är krångligt kan leda till att man undviker att starta en e-handelsverksamhet och därmed missa möjligheter till försäljning och tillväxt.

Misstag 5: Helhetsperspektiv saknas vid lönsamhetsberäkning
För att kunna hålla en e-handel flytande krävs tydliga kalkyler och en budget. Räkna på vad det kostar med e-handelsplattform, stödsystem, support vid utveckling och tredjepartstjänster (t.ex. fraktavtal, emballage). Ta fram alla siffror och avsätt en buffert för det oförutsedda kostnader (t.ex. åtgärder för att motverka badwill eller negativa recensioner).

Att mäta lönsamheten för en e-handelsverksamhet kan vara komplicerat, särskilt om man bara fokuserar på enskilda delar av verksamheten, som försäljning eller kostnader. Det är viktigt att ha ett helhetsperspektiv vid lönsamhetsberäkning och att ta hänsyn till alla kostnader och intäkter som påverkar verksamheten, inklusive marknadsföring, logistik och personal.

GM3-kunskap: Lyssna på Omniarch Podcast där vi i avsnitt nr 12 dedikerar 30 minuter åt att djupdyka i Gross Margin 3, den Key Performance Indicator som kanske är den bästa när det kommer till att verkligen förstå sin digitala affär.

Misstag 6: Rädsla att e-handel ska ersätta den fysiska butiken
Det är en faktum att vi lever inom en digitalisering. Kunders köpbeteeenden förändras över tid och för att kunna leva vidare som företag krävs anpassning till verkligheten. Fördelen med e-handel är att det öppnar för en direktkontakt med kunden utan att kunden behöver förflytta sig.

Det är viktigt att se de båda kanalerna som en möjlighet att nå olika typer av kunder och att erbjuda olika kundupplevelser. Genom att ha en närvaro både på nätet och i fysiska butiker kan man nå en bredare publik och öka sin försäljning. Att vara rädd för e-handel kan leda till att man missar möjligheter till tillväxt och konkurrensfördelar.

Sammanfattningsvis är det viktigt att undvika dessa sex vanliga misstag som e-handlare gör eller som man riskerar att göra i beslut inför utveckling av en e-handel. Genom att ha en helhetsbild av sin affärsidé, kontinuerligt utveckla sin e-handelsplattform, ha realistiska förväntningar på e-handelns självgående förmåga, förstå att e-handel inte behöver vara krångligt, ha ett helhetsperspektiv vid lönsamhetsberäkning och se både e-handel och fysiska butiker som komplement kan man maximera sin e-handelsverksamhets potential och nå framgång i den digitala världen.

Få vår Gross Margin 1+2+3 CalculatorHitta och skala upp lönsamma segment med GM3

Signa upp dig för vårt nyhetsbrev och få vår GMn-kalkylator i vändande post.
Download our GM1 GM2 GM3 Calculator

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi är passionerade inför att se, möta och hjälpa dig med dina digitala utmaningar. Ta del av våra beprövade strategier och få hjälp att växa till nya höjder. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka ett möte så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel