SEO inom e-handel

SEO är en av många byggstenar i arbetet med driva på en e-handels digitala tillväxt. Idag ger vi dig en SEO-checklista för e-butiker och för dig som jobbar med content inom e-handel.

Listan är skriven till dig som e-handelschef, e-commerce manager eller content manager med grundläggande kunskaper om SEO onsite. Listans innehåll är även för dig som jobbar i ett PIM eller verktyg där vad du ändrar får genomslag direkt i vad kunden ser. Vår förhoppning är att du på sista raden fräschat upp dina SEO-kunskaper. Vi hoppas också att du får idéer för hur e-butiken du ansvarar för kan förbättras ur ett SEO-perspektiv. På slutet finner du flertalet länkar till tjänster som bistår i SEO-arbetet. Vi kör igång direkt med första punkten:

1) Utgående länkar:

Du bör ha minst en extern länk ut från din text. Det här rådet bygger på bloggformatet, där en läsare tar del av en text och inom e-handel så vill du kontrollera konverteringsflödet. Då kan en länk mitt i produktbeskrivningen störa. Du får väga eventuell SEO-fördel mot det kommersiella. Ett exempel på en extern länk ut från produktbeskrivningen kan vara till en intresseorganisation för material i t.ex. ett plagg. Igen så är det en fråga om hur stor du är som e-handlare och vad du säljer samt var i köpresan som kunden befinner sig. Ett annat exempel på länk till extern webbplats är till en där kunden kan ladda ner en ritning, en manual eller liknande. Glöm inte att regelbundet scanna e-butiken efter brutna externa länkar.

Utgående och interna länkar är en ingrediens i e-handlarens arbete med SEO.

2) Interna länkar:

Du bör har minst en intern länk från din text (produktbeskrivning). Du har sannolikt ett tidigare publicerat inlägg om något du nämner i din nya produktbeskrivning. Länka dit om det tillför relevans. Har du svårt att få med en intern länk mitt i texten, lägg in ett sista stycke längst ner där du hänvisar läsaren vidare internt. För e-butiken med många variationer är det dock lätt att lägga till interna länkar. Är kunden på produktsidan för en såg med rött handtag kan en intern länk gå till produktsidan för sågen med grönt handtag osv.

3) SEO-nyckelordsfras i inledning:

När du skriver textens eller produktbeskrivningens ingress, lägg på ett naturligt sätt in nyckelordsfrasen du optimerar texten för. Det kräver lite träning för att få detta helt bra. Fast om du tillåter dig själv att ha en ingress om 3-4 meningar borde detta inte vara ett stort problem. 

4) Nyckelordsfraslängd:

Det du optimerar för är lagom långt, det är inte för kort och för hårt konkurrensutsatt. Enkelt förklarat. Det handlar om att du ska eftersträva så kallade long-tail-keywords, att du har så mycket content på din webb att du kan plocka den lågt hängande frukten. Skriv t.ex. inte om “bäst äppelodling”, skriv om “jord som är perfekt för att odla fram saftiga röda äpplen”. Använd med fördel Sökordsplaneraren för att finna alternativa sökfraser utifrån en mer populär och en sökfras som är hårdare konkurrensutsatt samt som därmed dras med ett högt CPC-värde.

Framgång med relevanta sökord och sökfraser.

5) Nyckelordsdensitet:

Du behöver skriva nyckelordet några gånger i texten, utifrån en procentuell modell där du inte vill använda ordet för många gånger om du skriver lite. Glöm alla råd och guider om hur frekvent användande av en sökfras är till hjälp för ranking. Ett sätt att komma runt detta är att använda synonymer. Men glöm inte att förbli relevant. Skriv för kunden i första hand.

6) Nyckelordsfras i metabeskrivning (SEO meta-desc):

Du kan manuellt lägga till en metabeskrivning av texten. Ibland använder Google vad du skrev som meta-desc, ibland inte. Lägg nyckelordet tidigt i metabeskrivningen om möjligt. Spendera tiden som krävs för att skriva unika metabeskrivningar. Glöm heller inte bort att uppdatera metabeskrivningen när en målsidas innehåll ändras. Anger du t.ex. ett pris i metabeskrivningen, som Google väljer att visa och kunden klickar sig till produktsidan bara för att mötas av ett högre pris, det säger sig självt att det inte är bra. 

7) Metabeskrivningslängd:

Du vill ha en lagom lång metabeskrivning, där du börjar med nyckelfrasen eller får med en variant av nyckelordet. Komplettera med ord som lockar till klick. Detta kan vara knivigt att få till men du lär dig efterhand. Ibland händer det att du i ScreamingFrog får notiser om att meta-desc är för lång. Du väljer själv och jobbar du med detta vet du att Google ändå gör en egen tolkning om vad som ska visas.

8) Tidigare använd nyckelordsfras:

Du bör inte optimera fler än en webbsida för ett specifikt nyckelord. Detta är en stor utmaning för e-handlare som säljer många snarlika produkter. En möjlighet för e-handlare är att jobba med landningssidor för variationerna. Men du vill inte landa(!) i Low Content så jobba tvärfunktionellt med content-avdelningen för att tillföra relevant innehåll. Detta med nyckelordsfrasen är också en utmaning att övervinna på kategorisidor, där du internlänkar många olika produkter. Ta med fördel in rådgivning och strategiskt stöd av en erfaren SEO-byrå i det här arbetet.

9) Nyckelordsfras i underrubrik:

Använd H1, H2, H3-taggar och skriv in nyckelordet där. Det är som alltid med tester och analyser att du får väga en hög poäng i SEO-test mot verkliga förhållanden.

10) Alt-parametrar för bilder:

Bilderna du bäddar in i texten ska ha en alt-text med nyckelordet. Det skadar dessutom inte att bildernas filnamn också har nyckelordet i sig. Tänk på att Google ibland läser texter som syns i själva bilden. Om du fotar t.ex. en bil framför en vägg med bolagsnamnet kan Google plocka upp bolagsnamnet och visa bilbilden vid sökning efter bolagsnamnet.

11) Textlängd för optimal SEO:

Du bör inte publicera produktbeskrivningar som är kortare än 600 ord. Vi förstår att det kan innebära en utmaning att skriva en produkttext med 600 ord. En del produkter är enklare att skriva om än andra. Sitter du med en till produkter kompletterande blogg är en rekommendation att skriva 800-1200 ord. Omfattande ämnens texter kan vara tio gånger så långa, om du är duktig på att hålla en röd tråd, jobba med Hx-rubriker osv. 

12) Nyckelordsfras i rubrik:

Längd på text i all ära men du bör lägga tid på att få med nyckelordet tidigt (helst först) i rubriker, titel och meta-title samt meta-description (se punkt 6 och 9 ovan).

13) Nyckelordsfrasen i slug:

Slug är samma sak som kortlänken eller vad som visas efter domännamnet (ex. dinbutik/this-is-the-slug). Missa inte möjligheten att få med nyckelordsfrasen i webbadressen. Tänk på att omdirigera besökare om du ändrar “sluggen” i ditt CMS. Kör du WordPress finns det ett plugin som heter Redirection, som övervakar ev. slug-ändringar och automatiskt skapar en omdirigering. En del SEO-tillägg har inbyggt stöd för redirections. Jobba med dina analysverktyg för att finna 404:or och åtgärda. Detta är särskilt viktigt om du betalar för trafiken. Du ska inte lita på att en besökare använder menyn eller interna sökfunktionen bara för att de är tillgängliga.

Som med alla listor likt denna finns det punkter som kan kännas som irrelevant för en e-butik. Rekommendationen att länka till en extern webbplats är ett exempel på det. Har du en produktsida vill du sannolikt inte länka iväg till Wikipedia bara för att få till en extern länk. Ett alternativ i det fallet kan vara att du tänker CRO i första hand och SEO i andra hand. Du kan exempelvis länka “ut” till en kanal som ni kontrollerar. 

SEO är ett arbete som kräver ständiga anpassningar, tester, mätning och analys. Och när du tror att du uppfyllt alla krav kommer Google och skruvar på sin algoritm...

Du som läser det här torde känner nog till att Google ändrar sina algoritmer och att vad du ser på en sökresultatsida (SERP, Search Enginge Results Page) bygger på din egen historik. Därför är det viktigt vid analys av SEO-åtgärder att du använder “rena” datorer eller mobila enheter. Ett sätt att jobba med analysen är att nyttja tjänster som ScreamingFrog, en applikation till Win och Mac som du kan använda för att få svart på vitt om var i e-handeln som det finns förbättringspotential. För dig som söker en än bättre förståelse för SEO och sökmotorerna, gå till Moz översikt av 60 SEO-verktyg där självklara tjänster som Search Console och Webmaster Tools listas jämte Chrome-addons samt gratistjänster som stöd till ert SEO-arbete.

SEO bortom vad kunden ser:

Bortom allt ovanstående kring hands-on-arbetet med SEO är det 2021 aktuellt att säkerställa att e-handelns webbsidor svarar upp mot Googles Core Web Vitals. Vi har tidigare år fått till oss vikten av Mobile First och att kryptera med SSL. Nu är det fokus på att verka för att besökaren/kunden får en bra upplevelse. Det åstadkommer ni genom att optimera för fyra mätvärden:

  • First Contentful Paint – Tiden som det tar från att en sida börjar laddas till att något ”contentful” visas på skärmen, något för besökaren användbart att interagera med.
  • Largest Contentful Paint – En tid under inladdningen där Google bedömer att en sidas huvudinneåll har laddats.
  • First Input Delay – Ett kvantifierat mått på hur besökare känner sig när de initierar en sidas inladdning och när förväntningen om att en sida ska laddas snabbt inte uppfylls.
  • Cumulative Layout Shift – Hur många gånger innehållet på en sida har ändrats vilket fått till följd att vyn för en besökare ändrats.

För att se mätresultaten för de fyra ovanstående punkter, använd Chrome-tillägget Lighthouse. Där får du data om hur din webbsida mår utifrån fyra huvudområden: Performance, accessibility, Best practices och SEO. Under varje punkt får du även information om vilka tester som webbsidan klarade och var det finns potential till bättring. Det här är inga nyheter för dig som jobbar dagligen med SEO. Men om du t.ex. har en e-butik och lider av långa laddningstider är Lighthouse/PageSpeed Insights en bra gratistjänst för analys. Är det kortare laddningstider som är målet kan du med fördel även nyttja tjänster som Pingdom Tools eller GTmetrix som ger tydliga råd om vad du kan justera. Se även Tools to measure Core Web Vitals.

Today we’re announcing that the page experience signals in ranking will roll out in May 2021. The new page experience signals combine Core Web Vitals with our existing search signals including mobile-friendlinesssafe-browsingHTTPS-security, and intrusive interstitial guidelines.

Google Search Central Blog, November, 2020

För oss som arbetar med att driva på för digital tillväxt är SEO ett viktigt verktyg. Vi använder t.ex vår digital assessment för att utifrån data peka på var hos en e-handlare som det finns kommersiella värden i att satsa mer på SEO. Är du e-handelschef eller i ledande position inom e-handel och är nyfiken på vilka orealiserade värden som finns i er verksamhet; dra ett mejl till letstalk@omniarch.se eller connecta med Omniarch på LinkedIn.