SEO för e-handel: 13 punkter för högre SERP-positioner

SEO är en av många byggstenar i arbetet med driva på en e-handels digitala tillväxt. Idag ger vi dig en SEO-checklista för e-butiker och för dig som jobbar med content inom e-handel.

Listan är skriven till dig som e-handelschef, e-commerce manager eller content manager med grundläggande kunskaper om SEO onsite. Listans innehåll är även för dig som jobbar i ett PIM eller verktyg där vad du ändrar får genomslag direkt i vad kunden ser. Vår förhoppning är att du på sista raden fräschat upp dina SEO-kunskaper. Vi vill med denna guide ge dig som e-handelsansvarig idéer om var i e-butiken det finns öppningar för förbättringar. På slutet finner du flertalet länkar till tjänster som bistår i SEO-arbetet. Vi kör igång direkt med första punkten:

1) Utgående länkar:

Du bör ha minst en extern länk ut från din text. Det här rådet bygger på bloggformatet, där en läsare tar del av en text och inom e-handel så vill du kontrollera konverteringsflödet. Då kan en länk mitt i produktbeskrivningen störa. Du får väga eventuell SEO-fördel mot det kommersiella. Ett exempel på en extern länk ut från produktbeskrivningen kan vara till en intresseorganisation för material i t.ex. ett plagg. Igen så är det en fråga om hur stor du är som e-handlare och vad du säljer samt var i köpresan som kunden befinner sig. Ett annat exempel på länk till extern webbplats är till en där kunden kan ladda ner en ritning, en manual eller liknande. Glöm inte att regelbundet scanna e-butiken efter brutna externa länkar (mer om det i punkt 13 nedan).

2) Interna länkar:

Du bör har minst en intern länk från din text (produktbeskrivning). Du har sannolikt ett tidigare publicerat inlägg om något du nämner i din nya produktbeskrivning. Länka dit om det tillför relevans. Har du svårt att få med en intern länk mitt i texten, lägg in ett sista stycke längst ner där du hänvisar läsaren vidare internt. För e-butiken med många variationer är det dock lätt att lägga till interna länkar. Är kunden på produktsidan för en såg med rött handtag kan en intern länk gå till produktsidan för sågen med grönt handtag osv.

3) SEO-nyckelordsfras i inledning:

När du skriver textens eller produktbeskrivningens ingress, lägg på ett naturligt sätt in nyckelordsfrasen du optimerar texten för. Det kräver lite träning för att få detta helt bra. Fast om du tillåter dig själv att ha en ingress om 3-4 meningar borde detta inte vara ett stort problem. 

4) Nyckelordsfraslängd:

Det du optimerar för är lagom långt, det är inte för kort och för hårt konkurrensutsatt. Enkelt förklarat. Det handlar om att du ska eftersträva så kallade long-tail-keywords, att du har så mycket content på din webb att du kan plocka den lågt hängande frukten. Skriv t.ex. inte om “bäst äppelodling”, skriv om “jord som är perfekt för att odla fram saftiga röda äpplen”. Använd med fördel Sökordsplaneraren för att finna alternativa sökfraser utifrån en mer populär och en sökfras som är hårdare konkurrensutsatt samt som därmed dras med ett högt CPC-värde.

5) Nyckelordsdensitet:

Du behöver skriva nyckelordet några gånger i texten, utifrån en procentuell modell där du inte vill använda ordet för många gånger om du skriver lite. Glöm alla råd och guider om hur frekvent användande av en sökfras är till hjälp för ranking. Ett sätt att komma runt detta är att använda synonymer. Men glöm inte att förbli relevant. Skriv för kunden i första hand.

6) Nyckelordsfras i metabeskrivning (SEO meta-desc):

Du kan manuellt lägga till en metabeskrivning av texten. Ibland använder Google vad du skrev som meta-desc, ibland inte. Lägg nyckelordet tidigt i metabeskrivningen om möjligt. Spendera tiden som krävs för att skriva unika metabeskrivningar. Glöm heller inte bort att större system bygger på indata från flera källor. Om ditt PIM uppdaterar exempelvis tillgängliga färger på ett plagg, från att erbjuda röd till enbart blå och du anger “röda plagg” i meta-desc blir det en miss-match att hantera. En annan miss-match är när du i meta-desc anger ett pris, bara för att senare ändra priset på produktsidan utan att meta-desc justeras samtidigt.

7) Metabeskrivningslängd:

Du vill ha en lagom lång metabeskrivning, där du börjar med nyckelfrasen eller får med en variant av nyckelordet. Komplettera med ord som lockar till klick. Detta kan vara knivigt att få till men du lär dig efterhand. Ibland händer det att du i ScreamingFrog får notiser om att meta-desc är för lång. Dra nytt av vad data ur “grodan” ger dig, det är såklart tidsödande om du skjutit in tusentals produkter. Och så finns variabeln att Google iallafall kommer att göra sin egen tolkning av meta-data i relation till vad kunden söker efter. Men frågan du måste ställa dig är: Har jag gjort precis allt för att ranka mina produkter före konkurrenten?

8) Tidigare använd nyckelordsfras:

Du bör inte optimera fler än en webbsida för ett specifikt nyckelord. Detta är en stor utmaning för e-handlare som säljer många snarlika produkter. En möjlighet för e-handlare är att jobba med landningssidor för variationerna. Men du vill inte landa(!) i Low Content så jobba tvärfunktionellt med content-avdelningen för att tillföra relevant innehåll. Detta med nyckelordsfrasen är också en utmaning att övervinna på kategorisidor, där du internlänkar många olika produkter. Ta med fördel in rådgivning och strategiskt stöd av en erfaren SEO-byrå i det här arbetet.

9) Nyckelordsfras i underrubrik:

Använd H1, H2, H3-taggar och skriv in nyckelordet där. Laborera med synonymer och alternativa stavningar. Tänk på att skriva för människan i första hand. Det ska vara ett naturligt språk. Här får du väga en hög poäng i SEO-test mot verkliga förhållanden.

10) Alt-parametrar för bilder:

Bilderna du bäddar in i texten ska ha en alt-text med nyckelordet. Det skadar dessutom inte att bildernas filnamn också har nyckelordet i sig. Tänk på att Google ibland läser texter som syns i själva bilden. Om du fotar t.ex. en bil framför en vägg med bolagsnamnet kan Google plocka upp bolagsnamnet och visa bilbilden vid sökning efter bolagsnamnet.

11) Textlängd för optimal SEO:

Du bör inte publicera produktbeskrivningar som är kortare än 600 ord. Vi förstår att det kan innebära en utmaning att skriva en produkttext med 600 ord. En del produkter är enklare att skriva om än andra. Sitter du med en till produkter kompletterande blogg är en rekommendation att skriva 800-1200 ord. Omfattande ämnens texter kan vara tio gånger så långa, om du är duktig på att hålla en röd tråd, jobba med Hx-rubriker osv. 

12) Nyckelordsfras i rubrik:

Säljer du vandringskängor ska det stå “vandringskängor” i sidans titel/rubrik. Längd på text i all ära men du bör lägga tid på att få med nyckelordet tidigt (helst först) i rubriker, titel och meta-title samt meta-description (se punkt 6 och 9 ovan).

13) Nyckelordsfrasen i webbadressen:

Slug är samma sak som kortlänken eller webbadressen. Missa inte möjligheten att få med nyckelordsfrasen i webbadressen. Tänk på att omdirigera besökare om du ändrar “sluggen” i ditt CMS. Kör du WordPress och WooCommerce finns det ett plugin som heter Redirection som övervakar ev. slug-ändringar och automatiskt skapar en omdirigering. En del SEO-tillägg har inbyggt stöd för redirections. Du kan även göra 301:or manuellt och kombinera det med små justeringar av en batch av produktbeskrivningar.

Jobba med dina analysverktyg för att finna 404:or och åtgärda. Det är särskilt viktigt om du betalar för trafiken. Förenkla för besökaren genom att omdirigera eller presentera möjligheten att göra en intern sökning. Ett verktyg för att finna 404:or är Screaming Frog.

Plockar russinen ur SEO-kakan:

Som med alla listor likt denna finns det punkter som kan kännas som irrelevant för en e-butik. Rekommendationen att länka till en extern webbplats är ett exempel på det. Har du en produktsida vill du sannolikt inte länka iväg till Wikipedia bara för att få till en extern länk. Då kan du istället länka till en produktkategorisida, blogg eller leverantör.

Du som läser det här känner förmodligen även till att Google ändrar sina algoritmer ofta? Vad du ser på en sökresultatsida (SERP, Search Enginge Results Page) är dessutom ett resultat av din egen sökhistorik. Därför är det viktigt vid analys av SEO-åtgärder att du använder “rena” datorer eller mobila enheter. Chrome i inkognito-läget är en bra början.

Tips: För dig som söker en än bättre förståelse för SEO och sökmotorerna, gå till Moz översikt av 60 SEO-verktyg där självklara tjänster som Search Console och Webmaster Tools listas jämte Chrome-addons samt gratistjänster som stöd i SEO-arbetet.

SEO bortom vad kunden ser:

Bortom allt ovanstående kring hands-on-arbetet med SEO är det 2021 aktuellt att säkerställa att e-handelns webbsidor svarar upp mot Googles Core Web Vitals. Vi har redan mobile-first och höjd säkerhet med SSL. Nu är det dags att fokusera på att verka för att besökaren/kunden får en bra upplevelse. Det åstadkommer vi genom att optimera för fyra mätvärden:

  • First Contentful Paint – Tiden som det tar från att en sida börjar laddas till att något “contentful” visas på skärmen, något för besökaren användbart att interagera med.
  • Largest Contentful Paint – En tid under inladdningen där Google bedömer att en sidas huvudinneåll har laddats.
  • First Input Delay – Ett kvantifierat mått på hur besökare känner sig när de initierar en sidas inladdning och när förväntningen om att en sida ska laddas snabbt inte uppfylls.
  • Cumulative Layout Shift – Hur många gånger innehållet på en sida har ändrats vilket fått till följd att vyn för en besökare ändrats.

Ta action på insights:

För att se mätresultaten för de fyra ovanstående punkter, använd Chrome-tillägget Lighthouse. Där får du data om hur din webbsida mår utifrån fyra huvudområden: Performance, accessibility, Best practices och SEO. Sedan kan du expandera varje mätpunkt och se var förbättringspotentialen finns.

Today we’re announcing that the page experience signals in ranking will roll out in May 2021. The new page experience signals combine Core Web Vitals with our existing search signals including mobile-friendlinesssafe-browsingHTTPS-security, and intrusive interstitial guidelines.

Google Search Central Blog, November, 2020

För oss som arbetar med att driva på för digital tillväxt är SEO ett viktigt verktyg. Vi använder t.ex vår digital assessment för att utifrån data peka på var hos en e-handlare som det finns kommersiella värden i att satsa mer på SEO. Är du e-handelschef eller i ledande position inom e-handel och är nyfiken på vilka orealiserade värden som finns i er verksamhet; dra ett mejl till letstalk@omniarch.se eller connecta med Omniarch på LinkedIn.

Hitta och skala upp lönsamma segmentGross Margin 1+2+3 Calculator

Ladda ner vår omfattande kalkylator
Free Download GM1 GM2 GM3 Calculator

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi är passionerade inför att se, möta och hjälpa dig med dina digitala utmaningar. Ta del av våra beprövade strategier och få hjälp att växa till nya höjder. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka ett möte så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel