Främja konvertering: 9 egenskaper som produktsidor bör ha
konvertering

Främja konvertering: 9 saker som produktsidor bör innehålla

Främja konvertering: 9 saker som produktsidor bör innehålla

E-butikers produktsidor kan med enkla medel bli så mycket bättre. Här ger vi dig tips på 9 egenskaper som vi ser som elementära på produktsidor, saker som du främjar ökad konvertering.

1) Ha rikligt med bilder

Om du säljer träningskläder visar du med fördel närbilder på sömmarna eller andra för aktuell produkt utmärkande egenskaper. Om du säljer kylskåp visar du med fördel saker som människor kan relatera till (mjölk, vin, mat). Du inkluderar även med fördel bilder/ritningar som visar måtten, avstånd till överskåp, hur spillvärmen måste kunna sippra ut och liknande. Det senare kan vara ett smakprov av vad kunden kan finna i en längre PDF/produktbeskrivning. Ett tumregel kan vara att ha minst fem högkvalitativa bilder av varan. Har du en zoom-funktion, säkerställ att inzoomade bilder behåller skärpan. Kunden vill inte se en pixlig bild bara för att de zoomar in på detaljerna.

2) Korta laddningstiderna

Långsamt laddande e-butiker tappar kunder, det visar undersökning efter undersökning. Ha för vana att övervaka enskilda kategoriers och produktsidors laddningstider samt åtgärda. Stora bilder är ofta en felkälla men andra faktorer som har en negativ inverkan på laddningstiderna är inläsning av skript för statistik, lead monitoring, beteende, social media och inbäddningar. Jobba med dina tekniska experter för att finna felkällor och åtgärda dessa. En snabbladdad produktsida glädjer såväl kunder som försäljningsrapporter. En enkel början är att använda en gratis webbtjänst för analys t.ex. GTmetrix (skärmdump ovan) eller Lighthouse-tillägget i Google Chrome. Rapporter om enskilda sidors laddningstider finns även i Google Analytics.

3) Ha en zoom-funktion för bilder

Går du till en produktsida hos Amazon kan du zooma in i produktbilder genom att placera muspekaren på bilden. Det är ett sätt att eliminera ett extra klick (till att öppna en produktbild i en större version). Komplettera med Mouseover/Hover Box för att bildspelets miniatyrer ska växla utan att kunden behöver klicka på en miniatyr. Säkerställ även att bildspelet fungerar klockrent på mobiler och surfplattor, där kunden svajpar för att skifta motiv.

4) Ha bilder som visar användningsområde

Du säljer vandringskängor. Skor är skor eller hur? Det är närbilder på sulan, på snörningen och GoreTex-etiketten. Här vill vi även se bilder av människor som har skorna på sig, som vandrar, hur någon kliver i lera eller passerar ett vattendrag. Komplettera med text-på-bild för att t.ex. skapa lokal förankring. Vad vi vill trycka på är att använda produktbilder som går bortom studiofotograferingen. Använd gärna kundernas bilder t.ex. genom att koppla på ett system för inläsning av bilder med bestämda Instagram-taggar, där ni samtidigt har en rutin för hantering av bildernas rättigheter (överlåtelse eller sub-licensiering).

5) Mobile-UX i främsta ledet

Du som har inblick i Google Analytics vet säkert redan att andelen besökare som använder mobila enheter är högt. Det är inte ovanligt att se en besökarmängd där 75% eller fler använder mobila enheter. Du måste således kvalitetssäkra den mobila köpresan, vid alla touch points och vidare till att kunden köper. Sätt upp en intern arbetsmodell för testning så snart som en förändring skett på en produktsida. Någon kan av misstag ha laddat upp en originalbild ur bildbanken, vilket fått till följd att er storsäljares produktsida över en natt inte bara tar lång tid att ladda in. Bilden täcker dessutom hela skärmen på kundens mobiltelefon. Ett tips är att sätta en spärr i systemet för filstorlek och/eller dimensioner hos en bild. Tänk dessutom på skillnaden mellan en stor datorskärm och en mobil när det gäller grafiska inslag och medias placering. Allt du lägger upp måste kunna konsumeras oavsett vilken enhet kunden använder. Ett bildspel som på en dator är enkelt att klicka mellan bilderna på måste kompletteras med stöd för svajpning för mobila användare.

6) Komplettera med video

Alla dessa unboxing-videos på YouTube, influencers och andra som tycker till om dina produkter. Dra nytta av det. Har du inte redan etablerade relationer med influencers, börja nu eller börja tänka i banorna om att använda video som ett alternativ till produktbeskrivningar. Video lämpar sig särskilt väl för produkter vars egenskaper inte ändras ofta. Ett alternativ är att bädda in leverantörens produktfilm. Betänk även möjligheten att ha video som ett komplement till produktbeskrivningar. 

7) Förtydliga kundnyttan

Du säljer ryggsäckar. Din ryggsäck är bäst, för du har axelremmar och midjeremmar som samverkar för att avlasta bärarens axlar. Fast om alla e-butiker som säljer ryggsäckar säger att deras väska är bäst för kundens vardag och livsstil, vad förutom varumärke och pris ska du använda för att förmå en besökare i din e-butik till att konvertera? Jo, du kan göra det tydligt om vilken nytta som din ryggsäck tillför: Visa vad som får plats i ryggsäcken, hur ryggsäcken lirar tillsammans med en vinterjacka, hur ryggsäcken kan hängas upp, ställas ner, att den rymmer en laptop eller rent av ett gasolkök, en sovsäck samt mat för tre dagar.

8) Visa vem som köper produkten

Låt säga att du är en aktör på svenska marknaden för kaminer. Kaminens existens i svenskarnas hem skänker en stor portion av mysfaktor bortom dess uppenbara förmåga att värma upp bostäder under den kyliga vintern. Har du en gång upplevt värmen i ett hus, alstrad av en kamin, är det svårt att slita sig, att inte jobba för att finna den perfekta kaminen, som möter husets begränsningar, budgeten och de tekniska förutsättningarna. Där har du uppslag nog för en hel novell, för att inte tala om vilka det är som investerar i en kamin och vad de personerna har för nytta av värmen från kaminen. OBS: Detta är inte samma sak som kundrecensioner. Här handlar det istället om att beskriva en faktisk (eller fiktiv) kunds upplevelse av produkten du säljer. Du kan från den beskrivningen på t.ex. en blogg internlänka till relevanta produkter i din e-butikslösning alt. fylla ut produktsidan med mer content.

9) Framhäv kundrecensioner

Du som e-handelschef eller beslutsfattare inom en etailer-verksamhet är, anar vi, fullt medveten om hur viktigt det är med kundrecensioner och att dessa på ett balanserat vis inkluderas på produktsidorna. Du kan stånga dig blå mot argumenten för din produkt men om du inte kan visa på att någon handlat och uttryckt en åsikt om produkten i fråga, då har du en utmaning framför dig. En tanke som kan dyka upp är: – Nej, jag vill inte visa kundrecensioner, jag får bara dåliga recensioner. En annan tanke kan dyka upp är: – Nej, jag vill inte basunera ut vad mina kunder tycker, de som bemödar sig med att skriva en recensioner är bara de missnöjda. Om du tänkt någon av ovanstående tankar finns ett solklart case för förbättring. Vi är av den skolan att ett betyg, även om det är dåligt, är bättre än inget betyg. Lider din e-butik av negativa kundrecensioner, tveka inte att höra av dig till oss på Omniarch för hjälp med att komma tillrätta med den problematiken: letstalk@omniarch.se

Björn

Björn Sennbrink

Head of Content