Case: Life

Omniarch CASE: Life

Omniarch har varit delaktiga i att utveckla e-handeln på Life och har bidragit till att skapa tillväxt. De har varit bra på att tydligt följa upp och informera vilket gjort det lätt att följa deras arbete. Jag kan varmt rekommendera Omniarch.

Fokusområden

E-commerce, Digital Online Marketing.

Våra roller

Interim E-commerce Manager SE.

Vårt uppdrag

Life-koncernen har över 140 butiker och webbutiker i respektive land (Norge, Danmark och Sverige). Ambitionen är att öka sin digitala försäljning kraftigt inom de närmaste tre åren. Vårt uppdrag:

  • Vara kommersiellt ansvarig för Online Sales SE.
  • Teamansvarig för det svenska onlineteamet.
  • Följa upp försäljning och löpande konverteringsoptimering.
  • Löpande arbeta med trafikdrivande åtgärder för SEO/SEM.
  • Analysera trafik och data och ta actions för att förbättra kundupplevelsen.
  • Löpande arbeta med kundbeteende/upplevelse-UX.
  • Driva löpande förbättringsarbete inom ansvarsområdet.

Nyckelresultat

  • Förbättra försäljning mot föregående år.
  • Öka viktigaste KPI:er dvs Konvertering, Trafik, Snittorder och Försäljning.
  • Skapa tätare samarbeten med övriga avdelningar.
  • Driva utvecklingsfrågor och förvaltningsfrågor.

Framgångs
faktorer

  • Bättre kommunikation mellan avdelningar / knowledge sharing

    Tätare avstämning och kunskapsdelning till Kategori och Finance. Optimering av dagsbudget, månadsbudget samt KPI:er för E-com och Finance att gemensamt följa upp samt utvärdera. Tätare samarbeten med lagret, djupare kunskapsdelning till teammedlemmar och andra avdelningar.

  • Driva försäljning

    Kraftigt ökad försäljning i flera trafikdrivande kanaler genom optimering och uppföljning samt initierat nya samarbetspartners.

  • Tydligare struktur

    Skapat en ny grogrund för att jobba mer effektivt och strukturerat, både internt samt externt. Optimerat arbetsmetodik för e-comteam samt mot organisation.

Life är Nordens största koncern inom hälsokost. Det har sitt fäste i Sverige och har funnits på marknaden sedan 1994. Koncernen har över 140 butiker och e-handel i respektive land dvs Norge, Danmark och Sverige.

Träffa oss / Kontakt

letstalk@omniarch.se