Influencer Marketing: Bli influerad av vår intervju med branschexperten
Omniarch: Influencer Marketing

Bli influerad av Omniarchs Q&A om Influencer Marketing

Bli influerad av Omniarchs Q&A om Influencer Marketing

Vi har under hösten 2020 gett dig sunda förslag på var i er e-handelsorganisation som det kan finnas tillväxtpotential. Vi har även under paraplyet digital tillväxt gett dig råd* om hur du kvalitetssäkrar processerna inom influencer marketing.

Idag spinner vi vidare på influencer marketing tillsammans med Viktor Strömberg, co-founder och product manager på Beatly, som bl.a. jobbar för att minska friktionen mellan annonsörer och influencers.

Hej Viktor. Nu ska vi låtsas att vi är helt gröna inom influencer-marknadsföring: Var ska vi börja? Vi har hört så mycket gott om influencers, att det både kan växa varumärken och driva trafik?

Det är bra om man som annonsör vet vad man söker. En del styr upp hela processen på egen hand, andra annonsörer behöver vägledning eller att en etablerad byrå sköter alla kontakter. För det är viktigt att komma ihåg: Influencers är människor även om vi talar om en slags annonsering. Du köper ett utrymme hos en persons kanal, med en följarskara som de ofta byggt upp under väldigt lång tid. Det varierar stort hur mycket affärstänk som finns hos enskilda. Somliga har lång erfarenhet av blanda sina egna inlägg med de som är sponsrade. En del har precis kommit upp sig och andra har precis börjat och kan då behöva tydliga riktlinjer för vad som ska kommuniceras.

Precis som annonsörer jobbar med t.ex. Google Ads kan influencer-samarbeten verka för ökad varumärkeskännedom och samtidigt uppvisa resultat som syns i försäljningsstatistiken. Här torde det finnas interna resurser för att utforma en kreativ brief att lägga med i en förfrågan. Samtidigt kan det vara en god idé, iallafall inledningsvis att ge influencern fria händer i sin kreativa tolkning och genomförande dvs publiceringen av en bild, en story, en video etc. Eftersom kreatören känner sin egen målgrupp bäst är det viktigt att de kommunicerar på sitt eget sätt.

Tack Viktor, vad skulle du säga är den största niten som nybörjare inom influencer marketing går på, utifrån ett annonsörsperspektiv?

En miss som många nya annonsörer inom influencer marketing gör är att de inte skriver ett ordentligt avtal. Det är lite som att någon skulle komma in i din skobutik och be om att få låna ett par löparskor i utbyte mot att de säger att de ska fota och kommentera upplevelsen. Det kan fungerar för somliga, andra annonsörer jobbar inom helt andra ramverk.

Avtalet fungerar nämligen som ett ramverk, med öppning för fria kreativa tolkningar som vi berörde alldeles nyss, och här vill jag skicka med en uppmaning:

Ta med en klausul om er rätt att använda influencerns produktion i flera kanaler. Ha med formuleringar om rättigheter till det producerade materialet och dess användningsområden, kanal och räckvidd. På så vis kan ni t.ex. spinna upp kampanjer i Facebook Ads utan krångel med frågor om upphovsrätt.

Härligt Viktor, nu börjar vi känna att vår fejkade okunskap om influencer marketing leder dina svar åt rätt håll. Fast vi känner oss fortfarande lite osäkra om hur vi ska tänka, nu när vi har en klarare bild över vilka nyttor det finns med influencer marketing och vad ett avtal bör innehålla. Ska vi satsa allt på den största influencern i vår nisch eller finns det några alternativ?

Det beror på vad man är för typ av annonsör och hur ens budget ser ut men jag tror generellt mycket på att ”sprida ut risken” på många mindre än få stora i början och inkludera rättigheter under en bestämd period för att maximera och förlänga värdet av innehållet.

En utmaning ur ett annonsörsperspektiv är att göra tolkningar bortom antal följare. Engagemang (procentsats) tillsammans med huruvida influencern har en stigande eller minskande trend bör bidra till beslutet om vem man ska jobba tillsammans med.

Viktigt att komma ihåg är att trender för influencers varierar precis som försäljning kan vara säsongsberoende. Om en influencer varit med i ett TV-program, fått barn eller uppmärksammats av en större influencer kan det ha en direkt inverkan på graden av engagemang.

Toppentips Viktor, vad vill du att våra läsare ska ha med sig, när de återvänder till beslutsfattaren eller om de är beslutsfattaren och är redo att ta det första spadtaget?

Ja, att alla beslut bör spegla målsättningen. Vill de nå ut nischat? Sök samarbeten med mindre kreatörer. Finns det istället en målsättning om att driva trafik till den egna e-handeln? Sök samarbete med kreatörer där de känner sig nöjda med kombinationen antal följare ställt i relation till prisbild och grad av engagemang.

Vårt råd är att du som annonsör gör din research kring vilka du vill att ditt varumärke ska synas hos. Tänk även på att det kan krävas fler än ett inlägg, fler än en story eller video, innan ni börjar se ett mätbart resultat. Regelbundenheten är ett sätt att bygga trovärdighet och det är nyckeln till hur väl ditt budskap eller ditt erbjudande tas emot av målgruppen.

* För att lära dig mer om kvalitetssäkring av influencer-samarbeten, se punkt 3 i kunskaps-PDF:en 4 konkreta idéer för digital tillväxt.

Björn

Björn Sennbrink

Head of Content