Flexibel arbetsmiljö är inte ett experiment – det är vår vardag

Definitionen av hur framtidens arbetsmiljöer kommer att se ut är i ständig rörelse. Vissa förespråkar en återgång till kontorsnormen, andra pekar på värdet i hybridlösningar där hemmakontor och distansarbete får fortsatt utrymme.

För oss på Omniarch har vi jämte kraftig tillväxt på personalsidan redan från start anammat en hybrid av remote-first; flexible-first, där vi i skrivande stund har ett kontor i centrala Stockholm utifrån att ledningen och flera av våra medarbetare bor där (i Stockholm, inte på kontoret).

Många medarbetare i vårt team bor dock inte i Stockholm. En del har aldrig satt sin fot på kontoret trots att de varit del av The Omniarchers under flera månader. Det beror dels på vår inställning att förädla teamet utifrån kompetens i första hand. Var en medarbetare befinner sig rent fysiskt är sekundärt.

De som valt Omniarch kommer med ett digitalt mindset från början. Det har öppnat upp för att söka kompetens först och geografisk plats i andra hand, om det senare ens ges relevans i uppbyggnaden och förstärkningen av The Omniarchers.

När vi går ut offentligt eller via back channels att vi söker fler medarbetare är matchningen mellan våra behov och kandidatens erfarenhet samt kompetens det primära. Ja, vi har ett kontor i Stockholm och i Göteborg för den som bor i närheten och som vill sitta tillsammans med oss. Vi kan säga att arbetsplatsens bas är Stockholm och Göteborg men du kan lika gärna jobba från Åre, London eller varsomhelst i Sverige. Digitaliseringen inom e-handel har kommit så långt att du inte behöver befinna dig fysiskt hos en kund för att leverera tillväxthöjande actions.– Daniel Aronowitsch, CBDO på Omniarch.

Björn Sennbrink, Content Manager, ger sin syn på Omniarchs distribuerade team:

Efter över ett decennium med konsultarbete på distans har jag lärt mig att det inte är en stötesten att inte träffas fysiskt. Jag är ofta mer produktiv när jag jobbar hemifrån eftersom jag slipper tid för pendling och onödiga avbrott. Mina kollegor möter jag via video, Slack eller e-post, vilket är likt min tidigare erfarenhet som frilansande konsult. Ett uppmuntrande och vägledande ledarskap och flexibilitet ger mig möjlighet att skapa en god balans mellan arbete och fritid.

Många digitala yrkesverksamma delar Björns upplevelse. På LinkedIn har man sett människor som arbetar hemifrån. Några har tagit distansjobbet fullt ut och bosatt sig i husbil eller tält i fjällen. Dagens teknik gör det möjligt att jobba överallt, och med nya innovationer som Starlink ges fler platser tillgång till stabil internetuppkoppling.

Teknik är viktig, men sociala aspekter är avgörande för att bygga relationer. Inget kan ersätta ett personligt möte. Vi är skapta att vara sociala och när våra professionella relationer digitaliseras försvinner kroppsspråk och informella möten som hjälper oss att knyta an till kollegor och kunder.

Samanta Morgenstern, Senior E-commerce Consultant, utvecklar:

Färre informella interaktioner kräver att företag tar större ansvar för sammanhållning och förankring. Det räcker inte att effektivisera varje möte – vi måste även hitta utrymme för kallprat, insyn och relation. Efter ett tag smyger sig annars en känsla av oförankring in. Är jag fortfarande en del av helheten? Jobbar jag i rätt riktning? Jag tror att många bolag underskattar effekten av att de informella avstämningarna försvinner.

Hong Kong calling:

Hans Edlund, COO och Partner på Omniarch, hade under en längre period sin hemvist i Hong Kong.

Trots ett fysiskt avstånd om ca 800 mil ledde Hans Edlund delar av Omniarch-teamets arbete och för de som mötte honom i Google Meet så hade han lika gärna kunnat sitta i byggnaden bredvid.

Att jobba från Hong Kong har haft sina utmaningar med tanke på tidsskillnaden. Samtidigt fanns det såklart fördelar, när mina kollegor i Sverige låg och sov hade jag redan möjlighet att fokusera på mina projekt. Utmaningen var givetvis att det blev ganska många sena möten.

Att leda på distans:

Omniarchs VD Pelle Pettersson har sen unga år befunnit sig i gränslandet mellan management och operativa framgångar. Han har en gedigen erfarenhet av att driva tillväxt i andras bolag och med Omniarch fått realisera insikter med det egna teamet:

Det är en stor utmaning att växa ett bolag med så stor del av medarbetarna på distans. När vi var ett dussin kunde vi ses i person – men idag är vi betydligt fler. Vi har fått vara med på en fartfylld intern tillväxt och innan vår äventyrs-kickoff var det flertalet som jag inte träffat i person tidigare. Månatliga one-on-ones i alla ära men att kunna mötas i person är svårslaget i jämförelse med att ses i videomöten eller höras på telefon.

Omniarch Adventure Kickoff 2021 ägde rum på Äventyrens ö, en kort båttaxiresa från Skeppsdal nordost om Åkersberga. Vi möttes i person, lärde känna varandra och utmanade oss själva fysiskt på äventyrsbanan – och socialiserade på ett sätt som digitala verktyg sällan möjliggör.

Det är med en glädjetår i ögat som jag nu kan blicka bakåt och se vad teamet åstadkommit. Vi har börjat mogna som bolag och en organisationsförändring har skapat en plattform att bygga vidare på. Samtidigt är vi något av en startup där vi jobbar med ständiga förbättringar och ifrågasätter om nulägets sätt att arbeta ska vara eller förädlas.

Vad jag ser som framgång i att växa ett bolag med medarbetare på distans handlar om att aldrig släppa taget. Slack-kanalerna är aktiva på daglig basis, ett telefonsamtal är en armlängds avstånd bort och jag som VD jonglerar tillväxt med återkommande check-ins. Jag känner även tacksamhet över förmånen att få ha kollegor som i sig själva finner motivationen att fortsätta driva på.

Omniarch som bolag har sedan starten haft ett synsätt som främjar flexibilitet kring medarbetarens val av fysisk plats för arbetets utförande. Pelle Petterson, VD:

När vi startade Omniarch hade vi (och har fortfarande) en grundsyn på arbetsplatsen, som den plats där en medarbetare är mest effektiv. Om det en dag är något av våra kontor, hemma eller på fjället spelar ingen roll så länge personen levererar ett resultat. Jag tror att vi även fortsättningsvis kommer att få se modeller för arbete med en högre grad av flexibilitet ur våra perspektiv som arbetsgivare.

Fast viktigt att inte glömma bort är att när vi förespråkar en hög grad av flexibilitet kommer det även med ett stort ansvar på oss som ledare. En medarbetare som många dagar i sträck levererar digitalt behöver den personliga återkopplingen. Därför jobbar jag med en modell där jag minst en gång per månad sitter ner och har avstämningar, identifierar behov kring hur jag kan hjälpa en medarbetare. Vi har även månadsmöten online där alla får del av hur vi utvecklas som bolag.

Från mitt perspektiv som VD för Omniarch tycker jag det är viktigt att framhålla att vi förespråkat flexibilitet redan från start. Vad vi har sett är en fortsatt hög leveransförmåga från hela teamet, trots att vi möts mer sällan. Grundtanken står fast: en medarbetare förväntas jobba från den plats där han eller hon är som mest effektiv.

Stöd i digitala beslutFrån proffs till proffs

Expertrådgivning för ledare och beslutsfattare som syftar till att stötta företag i deras strävan efter att driva tillväxt i dagens snabbrörliga digitala landskap.
Våra erfarenheter lyfter er!

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi är passionerade inför att se, möta och hjälpa dig med dina digitala utmaningar. Ta del av våra beprövade strategier och få hjälp att växa till nya höjder. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka ett möte så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel