Podd där Omniarchs vd Pelle Petterson samtalar med Jojje Borssén om vilka utmaningar som finns i att bedriva ett aktivt miljö- och hållbarhetsarbete samt lyfter några bolag som gör det idag.
Att bedriva ett aktivt miljö- och hållbarhetsarbete som e-handelsföretag kan vara en utmaning. Det finns flera faktorer att tänka på, till exempel att minska utsläppen av växthusgaser genom att optimera leveranskedjan och använda förnybar energi i verksamheten, minska avfallet genom att minska plastanvändningen och optimera förpackningar, samt att främja socialt ansvar genom att säkerställa goda arbetsvillkor för anställda och leverantörer.
Ett exempel på ett företag som tagit en aktiv roll i att främja hållbarhet är Footway med deras “Community Approved”-initiativ. Detta initiativ ger kunderna möjlighet att lämna feedback på produkterna som de har köpt, vilket i sin tur hjälper företaget att göra bättre produktval som passar deras kunder och som har mindre miljöpåverkan.
Ett annat exempel på ett företag som främjar hållbarhet är Polarn & Pyret, som har skapat en andrahandsmarknad för sina produkter. Genom att köpa och sälja begagnade kläder kan företaget minska avfallet och förlänga livslängden på sina produkter.
GoClimate är ett bolag som hjälper andra företag att mäta deras klimatavtryck och utveckla strategier för att minska deras negativa miljöpåverkan. Ett exempel på en kund till GoClimate är Fyndiq, som har jobbat med bolaget för att minska sina utsläpp och förbättra sin hållbarhet.
Lyssna på podden via inbäddade spelaren nedan:
Hitta och skala upp lönsamma segmentGross Margin 1+2+3 Calculator
Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!
Vi är passionerade inför att se, möta och hjälpa dig med dina digitala utmaningar. Ta del av våra beprövade strategier och få hjälp att växa till nya höjder. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka ett möte så berättar vi mer!