Ellos

Case
Omniarch CASE: Ellos / Zalando
Omniarch CASE: Ellos / Zalando

Vårt uppdrag

  • Fokusområden

    Marketplace Zalando

  • Våra roller

    Marketplace Merchandiser + Marketing Planner

Ellos hade en önskan om hjälp med att vända på alla stenar nödvändiga för att säkra lönsamhet i försäljning via Zalando och bistå med onboarding av större delar av sortimentet på fler marknader under en sexmånadersperiod.

Nyckelaspekter

  • Framtida lönsamhet:

    Vi spelade en aktiv roll i arbetet med att vidareutveckla Ellos samarbete med Zalando och säkra framtida lönsamhet.

  • Performance:

    Löpande optimering av performance och branding samt marketing-kampanjer hos Zalando.

  • Acceleration:

    Framtagning och acceleration av intern arbetsmodell för att utöka sortimentet tillgängligt via Zalando, detta med hjälp av en taktisk sortimentsplan för att säkra time-to-market i syfte att ha rätt sortiment tillgängligt vid rätt tillfälle.

  • Förstärkning:

    Skapande av brand home för sju marknader på Zalando tillsammans med ökad synlighet i syfte att verka för stärkt varumärkeslojalitet, med tillhörande uppföljning av relevanta KPI:er.

  • Tillgänglighet:

    Jobbat med aktiv merchandising och sortimentsstyrning, prissättning, tillgänglighet av artiklar fördelat på olika marknader.

  • Styrning:

    Daglig analys för att utifrån data kunna arbeta med aktiv merchandising och sortimentsstyrning, prissättning, tillgänglighet fördelat på olika marknader.

  • Expansion:

    Spelade en aktiv roll i expansionen till ytterligare marknader under uppdragsperioden och stöttade i framtagning av en lagerkoppling i Sverige för den tyska marknaden.

Omniarch CASE: Ellos

Omniarch har bistått med att vi snabbare kunnat bredda vårt sortiment, men framförallt kunnat erbjuda ett mer relevant sortiment på 8 av Zalando’s marknader.

Vi har arbetat dagligen med att fånga och analysera tidskrävande insikter och KPI’er för att hålla vårt mål om en lönsam affär.

Omniarchs seniora konsult har varit en viktig del i att vårt första år på Zalando kan sammanfattas som långt över vår förväntan.

Alexandra Dornérus

Affärsutvecklingschef på ELLOS GROUP

Fler case:

StudioNord

StudioNord x Omniarch 2023
Vårt uppdrag omfattande från ax till limpa inom StudioNords e-handel, där vi aktivt utvecklade såväl trafikanskaffningen (upphandlat ny byrå och kravställning) till att optimering av köpflöden på egen sajt.Till caset

Holdit

Holdit
Omniarch har tillsammans med Holdits team arbetat med vad en tidigare Digital Assessment påvisade vara områden för optimering samt affärsmöjligheter. I uppdraget ingick att i rollen som strategiskt bollblank bidra med rådgivning och best-practice för implementation av Omniarchs DA.Till caset

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi brinner för målmedveten affärsutveckling i en digital värld och hjälper dig att växla upp genom välbeprövade strategier. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka in ett möte, så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel