Vårt uppdrag
Fokusområden
Projektet fokuserade på att transformera Hemköps mobilapp till en upplevelse som bättre rimmade med kundernas förväntningar om att uppleva en app och inte en annan version av upplevelsen på ordinarie sajt, där webbvyer migrerades till ReactNative. Målet var att förbättra användarupplevelsen genom ett nytt gränssnitt och därmed främja mer effektiva onlineköp, vilket skedde genom fokus på förenklad navigation och tydligare vägar till information utifrån indata i projektet om vad kunderna efterfrågat.
Våra roller
Agile Product Owner, User Experience Designer, Web/Ecom Analyst, Web Editor.
Omniarch fick i inledningen av 2023 uppdraget av Hemköp, en av Sveriges största matvarukedjor, att förbättra användarupplevelsen och funktionaliteten i deras mobilapplikation.
Vårt uppdrag inkluderade att stödja Hemköps utvecklingsteam med expertis, best-practice och know-how inom användarupplevelse (UX), ta produktägarskap över den nya appen, och implementera agila arbetsprocesser.
Projektet anses vara en framgång och inom Hemköp använder man nu detta projekt som ett benchmark och tar lärdomar från det. Projektet har visat på betydande förbättringar i användarupplevelse och funktionalitet, som bidragit till en övergripande framgång.
Nyckelaspekter
Storymapping genom hela projektet:
Genom att använda storymapping skapades en gemensam och tydlig bild av projektet, vilket underlättade kommunikation och samarbete.
Tajt samarbete mellan team:
Ett nära samarbete mellan Produktägare, UX-designers, utvecklare och analytiker möjliggjorde snabb feedback och smidig kommunikation.
Demo-modell för snabb feedback:
Regelbundna sprints bidrog till snabb och kontinuerlig återkoppling, vilket hjälpte till att korrigera och förbättra projektets riktning.
MVP-fokus och iterativ utveckling:
Projektet började med att skapa ett grundläggande köpflöde och byggdes sedan successivt på genom iterationer, vilket hjälpte till att snabbt leverera värde och funktionalitet.
Hemköps app är en central del av vår strategi för att ge våra kunder den bästa möjliga köpupplevelsen. Genom appen kan våra kunder smidigt handla online och enkelt navigera genom vårt sortiment. Vi är nöjda med beslutet att ta in Omniarch för att göra den köpupplevelsen än bättre. Deras expertis inom digital affärsutveckling har inte bara hjälpt oss att förbättra appens funktionalitet och användarupplevelse, utan de har också agerat som pådrivare för projektets framgång. Vi är imponerade över hur de har lett projektet med ett tydligt kundfokus, och deras förmåga att förstå våra behov har verkligen gjort skillnad. Appen är nu redo att svara upp till fler av de önskemål som våra kunder har och vi är tacksamma för Omniarchs insatser som har gjort detta möjligt.
Fabiola Wikström
Head of E-commerce, Hemköp
Fler case:
Ellos
Cellbes
Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!
Vi är passionerade inför att se, möta och hjälpa dig med dina digitala utmaningar. Ta del av våra beprövade strategier och få hjälp att växa till nya höjder. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka ett möte så berättar vi mer!