Skistar & EQPE

Case
EQPE x Omniarch
EQPE x Omniarch

Vårt uppdrag

  • Fokusområden

    Digital Assessment, affärsutveckling, plattformsutvärdering, projektledning, kravställning, försäljningsansvar, KPI-ramverk, lönsamhetsberäkning, digital marknadsföring, SEO, returer.

  • Våra roller

    Projektledare, försäljningsansvarig.

Omniarch och EQPE har under lång tid samarbetat kring tillväxten av den digitala retail-affären med ett stort fokus på strategi och hands-on genomförande av actions.

SkiStar och Omniarch inledde under sommaren 2022 ett samarbete med fokus på affärsutveckling av skistarshop.com och deras eget varumärke EQPE. På kort tid genomfördes en Digital Assessment (DA) och som ett resultat av genomförd DA, påbörjades en plattformsutvärdering och sedermera en implementation med ny e-handel för EQPE, eqpestore.com. Förbättringar i köpflödet på skistarshop.com genomfördes också med såväl högre konvertering som ökad försäljning som resultat.

Vad som lett till stora framgångar är uppstarten av e-handeln för EQPE där Omniarch haft en aktiv roll – från ritbordet till internationell expansion. Resultatet har varit tydligt. EQPE har utvecklats enligt plan och mer därtill.

Nyckelaspekter

  • Globala ambitioner från start:

    Projektgruppen kring EQPE:s nya e-handel hade redan på ritbordet en uttalad ambition om att expandera till flera nya marknader. Lanseringen i januari 2023 skedde därför direkt i Tyskland, Österrike, Frankrike, Holland och Italien.

  • Från idé till förverkligande på kort tid:

    För EQPE:s nya e-handel analyserade vi förutsättningarna och valde att bygga en plattform med Centra som bas, Voyado Elevate för sök och merchandising, Turnr för returhantering och Testfreaks för recensioner. Vi integrerade även den nya plattformen med det befintliga WMS-systemet Ongoing. Vårt arbete innefattade projektledning och kravställning med webbyrån (Made People) och andra leverantörer.

  • Förstärkt förtroende och utökat ansvar:

    Maj 2023 övertog vi försäljningsansvaret för eqpestore.com med målet att öka försäljningen utan rabatter. Vi genomförde lönsamhetsberäkningar för varje marknad, ökade vårt lokala fokus i Tyskland och Österrike, och optimerade marknadsföringskanalerna. Vi satsade även på SEO för att öka organisk trafik och minska kundanskaffningskostnaden (CAC).

  • Teknisk utveckling för stärkt UX:

    Under 2023 fortsatte vi att utveckla sajten tekniskt för att förbättra kundupplevelsen. Vi införde ett kundanpassat KPI-ramverk för data- och lönsamhetsbaserade beslut, särskilt när returgraden var hög i Europa.

"EQPE har under 2023 utvecklats enligt plan och mer därtill. Att låta idén sub-brand spin-off växa till ett förverkligande och att möjliggöra det med ett multikompetent bolag som Omniarch har visat sig varit ett affärsmässigt korrekt beslut. Idag (Q4, 2023) är Skistar på god väg att nå de högt uppsatta tillväxtmålen för Eqpestore.com och både Tyskland och Österrike har numera gått om hemmamarknaden Sverige i omsättning."

Anders Aspgård

GM EQPE/Head of SkiStarshop, Skistar AB

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi är passionerade inför att se, möta och hjälpa dig med dina digitala utmaningar. Ta del av våra beprövade strategier och få hjälp att växa till nya höjder. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka ett möte så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel