Vad är Marketing Automation?

Det är svårt att nå igenom bruset och att nå kunderna av idag. Alla slåss om samma kaka och du måste som e-handlare arbeta med personaliserad kommunikation som kunderna faktiskt uppskattar: Hej Marketing Automation!

Marketing Automation (MA) är automatiserade kommunikationsflöden som når kunderna där de har gett sitt samtycke till marknadsföring. Styrkan med MA jämfört med traditionella nyhetsbrev ligger i möjligheterna att skicka erbjudanden baserade på kundens beteende (snarare än att förlita sig på den data som samlades in när kunden började prenumerera på utskick).

En ytterligare fördel med MA är dess potential att öka andelen organisk försäljning. Speciellt i tider av stigande annonskostnader och minskande lönsamhet kan MA bidra till bättre resultat genom att stötta arbetet med att förmå den organiska trafiken att konvertera oftare. Detta kan balansera upp minskade investeringar i köpt trafik och kostsam re-targeting.

MA skiljer sig också från traditionella e-postkampanjer genom att erbjuda segmenterade vägar inom automatiseringarna. Detta gör kommunikationen mer relevant. Automatiserade meddelanden kan utlösas baserat på kundens handlingar i olika kanaler, som till exempel övergivna kundvagnar på webbplatsen eller avbrutna besök. Det finns många möjligheter, men poängen är att MA kan utlösas omedelbart utan att behöva schemaläggas. Med högre nivå av segmentering blir MA mer skalbart och mindre tidskrävande än traditionella metoder.

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi brinner för målmedveten affärsutveckling i en digital värld och hjälper dig att växla upp genom välbeprövade strategier. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka in ett möte, så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel