KPI:n Gross Margin 3 – Podcast om E-handel #12

Gäst hos Robert Jojje Borssén i Omniarch Podcast om E-handel är David Vallin som bjuder på konkreta tips om hur Gross Margin 3 kan sättas upp och vilka actions som kan tas när man lyckats överbrygga (arch) alla silos med värdefull data:

Genom att koppla ihop trafik- och orderdata ges en mycket bättre förståelse för hur t.ex. prisändringar och marknadsföringsinsatser påverkar försäljningen men också vilka segment av produkter och kunder som är värt att satsa mer på. GM3 kan hjälpa dig att se var du kan effektivisera och öka din lönsamhet.

Att sätta upp och följa GM3-rapporter på daglig basis skapar koll på hur det går för din affär och öppnar för att snabbt kunna agera om rapporten signalerar det. Hör David berätta om hur vi möter bolag som dels arbetar i silos när det kommer till data och bolag som saknar en arbetsmodell där data ges betydelse varje dag snarare än att detta sker på månads- eller kvartalsbasis. Lyssna även på podden för att få till dig exempel på arbete med ett varumärke för barnkläder där vi utifrån GM3 tittade på marknad som dimension och där USA-marknaden stack ut lönsamhetsmässigt:

En tydlig action som vi införde var att vi lät de nya kollektionerna gå ut i USA först, sälja igenom där och därefter släppa kollektionen på övriga marknader, säger David Vallin i podden där du också kan höra om två andra case om vilka actions som kan tas när det finns en samlad bild av annons-, trafik- och orderdata.

Så, varför inte ge GM3 en chans? Det kan ju faktiskt leda till en bättre förståelse för din e-handel och ge dig möjlighet att växa och utvecklas på riktigt.

Helt grön? Börja med att lyssna på poddavsnittet som vi är inbäddat nedan. Drar du mer åt jag-vet-men-hur-kommer-jag-vidare, skriv till letstalk@omniarch.se så hörs vi!

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi brinner för målmedveten affärsutveckling i en digital värld och hjälper dig att växla upp genom välbeprövade strategier. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka in ett möte, så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel