Returstrategi, data och analys - Vi gör en djupdykning i detta komplexa ämne där hanterad returgrad ska ställas mot åtgärder som innebär att returgraden minskar.
Titta/lyssna på Omniarch Podcast om E-handel där vi gör en djupdykning i returernas värld. Idag med Pelle Pettersson, grundare och vd på Omniarch samt Jojje Borssén som driver vår podcast och som arbetar som senior e-handelskonsult:
- Ska man ta betalt för returer eller ska man ha fria returer?
- Exempel: Bolag som Houdini gör det bra – man tar betalt för returer och man förklarar varför.
- Returer är helt och hållet avställt beroende på vilken vertikal man jobbar i.
- Trenden går mer åt att våga ta betalt för returer och göra kunden medveten om problemen med många returer.
- Returstrategi – varför ska man ha det och vad är det? – Pelle Pettersson, vd Omniarch, förklarar.
En bra lista för returstrategi – vad ska en sådan innehålla?
Lyssna på avsnittet och få en konkret lista med rätt saker att jobba med kring returstrategi.
Rätt returstrategi kräver data och analys:
För att utvärdera returer och dess effekt på GM3 och andra KPI:er bör man ha satt upp sin returdata på enkelt sätt.
– Se till att datan är enkel att komma åt.
– Utvärdera datan hela vägen – ta hänsyn till returgraden!
– Olika förutsättningar med data när det kommer till produkt, kampanjer, geografi, demografi.
För dig som vill läsa mer om e-handelslogistik:
Returgrad: Hanterad, inte minskad – 5 smarta råd
Butiks- vs konsumentlogistik: 6 skillnader
Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!
Vi brinner för målmedveten affärsutveckling i en digital värld och hjälper dig att växla upp genom välbeprövade strategier. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka in ett möte, så berättar vi mer!