Returstrategi, returdata och analys av returer i Omniarch Podcast #10

Returstrategi, data och analys - Vi gör en djupdykning i detta komplexa ämne där hanterad returgrad ska ställas mot åtgärder som innebär att returgraden minskar.

Titta/lyssna på Omniarch Podcast om E-handel där vi gör en djupdykning i returernas värld. Idag med Pelle Pettersson, grundare och vd på Omniarch samt Jojje Borssén som driver vår podcast och som arbetar som senior e-handelskonsult:

  • Ska man ta betalt för returer eller ska man ha fria returer?
  • Exempel: Bolag som Houdini gör det bra – man tar betalt för returer och man förklarar varför.
  • Returer är helt och hållet avställt beroende på vilken vertikal man jobbar i.
  • Trenden går mer åt att våga ta betalt för returer och göra kunden medveten om problemen med många returer.
  • Returstrategi – varför ska man ha det och vad är det? – Pelle Pettersson, vd Omniarch, förklarar.

En bra lista för returstrategi – vad ska en sådan innehålla?
Lyssna på avsnittet och få en konkret lista med rätt saker att jobba med kring returstrategi.

Rätt returstrategi kräver data och analys:

För att utvärdera returer och dess effekt på GM3 och andra KPI:er bör man ha satt upp sin returdata på enkelt sätt.

– Se till att datan är enkel att komma åt.
– Utvärdera datan hela vägen – ta hänsyn till returgraden!
– Olika förutsättningar med data när det kommer till produkt, kampanjer, geografi, demografi.

För dig som vill läsa mer om e-handelslogistik:

Returgrad: Hanterad, inte minskad – 5 smarta råd
Butiks- vs konsumentlogistik: 6 skillnader

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi brinner för målmedveten affärsutveckling i en digital värld och hjälper dig att växla upp genom välbeprövade strategier. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka in ett möte, så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel