Returstrategi, data och analys - Vi gör en djupdykning i detta komplexa ämne där hanterad returgrad ska ställas mot åtgärder som innebär att returgraden minskar.
Titta/lyssna på Omniarch Podcast om E-handel där vi gör en djupdykning i returernas värld. Idag med Pelle Pettersson, grundare och vd på Omniarch samt Jojje Borssén som driver vår podcast och som arbetar som senior e-handelskonsult:
- Ska man ta betalt för returer eller ska man ha fria returer?
- Exempel: Bolag som Houdini gör det bra – man tar betalt för returer och man förklarar varför.
- Returer är helt och hållet avställt beroende på vilken vertikal man jobbar i.
- Trenden går mer åt att våga ta betalt för returer och göra kunden medveten om problemen med många returer.
- Returstrategi – varför ska man ha det och vad är det? – Pelle Pettersson, vd Omniarch, förklarar.
En bra lista för returstrategi – vad ska en sådan innehålla?
Lyssna på avsnittet och få en konkret lista med rätt saker att jobba med kring returstrategi.
Rätt returstrategi kräver data och analys:
För att utvärdera returer och dess effekt på GM3 och andra KPI:er bör man ha satt upp sin returdata på enkelt sätt.
– Se till att datan är enkel att komma åt.
– Utvärdera datan hela vägen – ta hänsyn till returgraden!
– Olika förutsättningar med data när det kommer till produkt, kampanjer, geografi, demografi.
För dig som vill läsa mer om e-handelslogistik:
Returgrad: Hanterad, inte minskad – 5 smarta råd
Butiks- vs konsumentlogistik: 6 skillnader
Hitta och skala upp lönsamma segmentGross Margin 1+2+3 Calculator
Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!
Vi är passionerade inför att se, möta och hjälpa dig med dina digitala utmaningar. Ta del av våra beprövade strategier och få hjälp att växa till nya höjder. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka ett möte så berättar vi mer!